1
Godkend dine negative tanker. Kernen i postpartum depression og angst er de negative tanker. Når du ofte har usunde tanker, kan de blive automatiske og endda komfortable. For at overvinde postpartum tilstanden skal du først overvinde disse negative tanker, og vejen til at gøre dette er at genkende dem. Der er forskellige typer af negative tanker. De mest almindelige forekomster med postpartum depression er:
- Alt eller ingenting tænkning betyder at se ting i sort og hvidt. For eksempel, hvis din præstation falder uden for det ideelle, ser du dig selv som et totalt fiasko.
- Over generalisering betyder at se en enkelt negativ begivenhed som et uendeligt mønster af nederlag.
- Mentalt filter betyder at fokusere på en negativ detalje og opholder sig i den.
- Diskvalificere positive medier ved at afvise positive erfaringer som om de ikke skete.
- Emosionel tankegang betyder at tro at de negative følelser du føler afspejler virkeligheden, når det faktisk ikke er tilfældet.
- Bekræftelser er, når skyld opstår, fordi du ikke gjorde noget, du tror, at du "skulle" have gjort.
- Personalisering er, når du ser dig selv som årsag til en begivenhed, der var helt ude af din kontrol.
2
Lav en liste over de negative tanker, du har. Dette vil give dig mulighed for at se på dine negative tanker på en mere objektiv måde. Hold en papirstop med dig, og når du indser, at du har negativ tænkning, skriv ned hvad du har i tankerne, samt hvad fik dig til at tænke på den negative tankegang. For eksempel:
- Hvis du tænker, "Jeg kan ikke gøre noget rigtigt, fordi min baby ikke vil stoppe med at græde," skriv ned på din pude. Skriv også hvad der fik dig til at tænke over det. For eksempel sov din baby og begyndte at græde pludselig.
3
Se på de beviser, der viser, at dit negative tankegang er forkert. Nogle gange kan vi ikke se noget, der ligger lige foran os, fordi vi er meget fokuserede på noget i vores hoveder. Dette er tilfældet med postpartum depression og angst. Prøv at adskille dig fra dine negative tanker og tænk på de positive ting og resultater, du har opnået. For eksempel:
- Hvis din negative tankegang er, "Jeg kan ikke gøre noget rigtigt", tænk på noget godt som det faktum, at du skabte en smuk baby eller noget lille, som det faktum, at du fodret dit barn med succes i morges.
4
Tal med dig selv på den medfølende måde, du ville tale med en ven. I stedet for at sætte dig selv på en vanskelig og fordømmende måde, tal til dig selv som du ville tale med en ven. Du ville ikke fortælle en ven, at han gør det alt forkert. Du ville fokusere på de positive ting, han gjorde, hilse på dig og vise din venlighed. Sådan skal du behandle dig selv, hvis du forsøger at komme sig fra din postpartum tilstand.
5
Overvej andre faktorer, der kunne udløse den situation, der gav dig en negativ tanke. I stedet for automatisk at bebrejde dig selv for problemerne, skal du overveje alle de andre faktorer, som kan påvirke situationen. Ved at gøre dette, vil du genkende, at du ikke er ansvarlig for alle uheldene i dit liv. For eksempel:
- Hvis babyen sover og vågner midt om natten, så tænk ikke: "Jeg er en dårlig mor, fordi jeg ikke kan få min baby til at sove for en hel nat." I stedet skal du tænke over årsagerne til, at babyen har vågnet op. Er han sulten? Forstyrrede en høj lyd ham?
- Det er ikke din skyld, at din baby vågnede, men det er dit ansvar at få ham til at sove igen, når han finder ud af, hvad han har brug for.