Hvordan man kan rose i stedet for at kritisere

Er din første reaktion på noget, der skal kritiseres? Er du altid klar til at lade folk ned, kritisere dem, der lykkes? Kritiserer grundlaget for din personlighed? Hvis du svarede ja på et af disse spørgsmål, kan du være meget opsat på at føle sig bedre på bekostning af andre. Og det har en høj pris: tab af venskaber, mistillid hos andre mennesker i at interagere med dig, og en advarsel om dem i forhold til dit perspektiv og din bedømmelse. Med nogle få bemærkninger her og der, er det godt at hjælpe folk med at lære håndværkets tricks af noget, du er rigtig god til eller har erfaring med. Men at lade din kritiske personlighed dominere dit liv kan føre til et mindre tilfredsstillende, behageligt og endnu mere ensomt liv. I stedet for at sidelinje dig selv på denne måde skal du overveje følgende måder at blive mindre kritiske.

trin

Billede med titlen Giv ros i stedet for kritik Trin 1

Video: Tomas 50 år

1
Anerkend at det er en negativ vane. Kritikere mennesker er en måde at sige "Jeg vil have mit verdensperspektiv at dominere, og jeg vil ikke vide eller lære, hvordan det er at se tingene." Dette er et fælles paradis for naiveté, at skjule sår eller at have en mangel på viden (og en modvilje mod at indrømme det). Et konstant behov for at kritisere kan også opstå, når man er overlegen over for andre, med eller uden viden, der begrunder en sådan holdning. Eller personen er skræmmende og har brug for at være negativ og føle flammerne i en tale, at intet nogensinde er godt, fordi at se andre mennesker utilfredse og forvirrede er en del af deres komfortzone. Kort sagt, når vi er glade, kritiserer vi næppe nogensinde andre - tværtimod køber vi dem og hæver deres moral, hvilket får os til at føle sig meget bedre. Men i sidste ende, uanset årsagen bag den konstante tendens til at kritisere andre, er en ting åbenlyst: det er en vane. Det er en tanke, der er blevet så forvirret, at det forekommer hensigtsmæssigt, selv om det ikke er, og det er et tilbageslag, som snart begynder at passe ind i andre situationer end den, hvor kritik begyndte.
  • Eksempelvis kan en ekspert i et bestemt job begynde at kritisere lavere medarbejderpraksis på grund af den viden han har fået gennem erfaring - men fristelsen til at udvide denne kritik til andre situationer, som f.eks. Familieliv, venskaber eller deres sociale interaktioner kan blive kvælende og vil snart begynde at infiltrere enhver situation. På dette tidspunkt kan være en konstant kritiker være forbandelsen af ​​en vane, og det vil kræve forandring.
  • At indse, at tiden altid bevæger sig fremad, og at tingene ændrer sig. Den konstante kritiker risikerer at vække i ukendte farvande, når han nægter at holde sig ajour, idet han baserer sine kritiske kommentarer på det, han vidste i fortiden. Selvom den måde du tidligere har gjort ting på, kan være den eneste rigtige metode, er det godt at i det mindste opdatere dig selv og vide, hvordan tingene virker i nutiden. I mange tilfælde kan du simpelthen opdage, at verden er gået videre, og at du klamrer på arkaiske ideer, som ikke længere fungerer, og at din kritik er baseret på denne gamle opfattelse. Det vil simpelthen gøre dig til at ligne en idiot.
  • Billede med titlen Giv ros i stedet for kritik Trin 2
    2
    Lær at sætte pris på dig selv og dit liv. Begynd med at forstå de små og store ting i livet, de ting, som du er taknemmelig for. Ved at vi behandler andre, som vi behandler os selv. Lav fred og vær venlig over for dig selv og gradvist begynder at føle de ændringer der sker. Du vil stoppe med at lide at kritisere andre og begynde at lide at se gode ting hos mennesker, som positive træk, som engang ville gå ubemærket. Når vi også løfter andres moral, gør vi det samme med os selv. Snart vil du blive en positiv indflydelse på andres liv. Vi lærer bedre gennem eksempler, der er den inspiration, vi vil have andre i deres liv.
  • Video: Everything you think you know about addiction is wrong | Johann Hari

    Video: Warm Glitter Cut Crease Tutorial | Jaclyn Hill

    Billede med titlen Giv ros i stedet for kritik Trin 3
    3
    Lær forskellen mellem en konstruktiv observation / kritik og en negativ eller ikke-konstruktiv. Negativ kritik fortæller en person, at noget, han gjorde, eller endda hvad han er, ikke er god nok ifølge en standard og siges at provokere, tavse, plage eller distancere eller endda diskreditere personen før andre. Hvis kritik er konstant og vedholdende, så kan det være utrolig ødelæggende for modtageren. En konstruktiv observation eller kritik er derimod rettet således, at personen ved, at noget, han har gjort, kan forbedres gennem specifikke eksempler (uden generalisering), og kan også gøres ved at rapportere, hvad personen gjorde godt. Lov er en bevidst handling, der finder og fejrer det, der er godt, godt og ønskeligt i noget, som en person har gjort - det er også muligt at gøre denne holdning til en vane, vane med at søge det gode i andre, søge deres styrker og opmuntre dem at bemyndige sig selv.
    • Nogle gange forveksler folk evig negativ kritik med at hjælpe på en mere "hård" måde. Sikkert nogle mennesker har brug for at høre en rå sandhed for at komme ud af en meget skadelig vej eller udvikling - men at slå den samme nøgle over noget eller gøre det uden medfølelse, støtte og venlighed bag denne hensigt vil undergrave dit forhold til receptor. At være venlig, når du kritiserer for hårdt, vil hjælpe dig ikke til at virke så overlegen og ubesværet.
  • Billede med titlen Giv ros i stedet for kritik Trin 4
    4
    Pas på og undgå "skubbe", når du begynder at pleje at komplimentere. Denne "tvungen kompliment" sker, når dårlig præstationer eller adfærd er rost i håb om, at middelmådighed bliver fladt af et stort incitament til selvværd. En sådan ros gør det imidlertid en ulykke for modtageren, da han ikke er motiveret til at forbedre sin præstationer eller opnå dygtighed i noget, han finder udfordrende. Man må ikke rose andre og erstatte nøjagtige, sandfærdige og sande kommentarer til uvirkeligt og misvisende klapp en gang i en forestilling, holdning eller adfærd under niveauet. Nøglen til at undgå denne "tvungen kompliment" er at forbinde det med en reel indsats og / eller gode resultater, der er indlysende og i god mængde.
    • Dette er ikke at sige, at det er forkert at sige, hvad du synes er godt om en person, uden at angive hvad. For eksempel fortæller en person, at du "elsker, hvor omsorgsfuld, venlig og omsorgsfulde du er, og at du har set hende, hjælper andre mennesker ved mange lejligheder, hvilket får dig til at tro, at hun altid er der for at hjælpe, når tingene går galt "er en måde at påpege din forståelse for disse aspekter af personlighed af personen. På den anden side fortælle nogen, at du tror" han er meget god til at løse problemer, når han stræber, selv om han har fejlet matematiske tests i fortiden seks måneder "er ret ubegrundet og uhensigtsmæssigt.
  • Billede med titlen Giv ros i stedet for kritik Trin 5
    5
    Lær hvorfor du ikke kan lide noget, som en person sagde eller gjorde. Sommetider er den hastighed, som du reagerer på, meget mere om dig selv end om den anden person - måske jo mere visceral din reaktion er, desto mere reagerer du faktisk på noget i dig selv, som misundelse, vrede, fortvivlelse eller irritation ved ikke at være den første til at tænke eller gøre noget, eller ikke at have det samme talent, eller at have forsøgt noget og fejlet, og nu har du foragt for, hvem der har lykkedes. Spørg dig selv:
    • Jeg vil gerne lave en anmeldelse, fordi jeg ikke er fan
    • Jeg vil kritisere fordi jeg ikke kan lide personen?
    • Jeg vil kritisere fordi jeg ikke vil have nogen til at gøre dette?
    • Jeg vil kritisere, for hvis jeg ikke, vil nogen kontrollere, om dette er den bedste måde?
    • I hvert af disse tilfælde vil dit svar hjælpe dig med at lokalisere årsagen bag din kritik. Tænk på andre problemer, som du måske spørger dig selv, når du føler dig nødt til at kritisere.


  • Billede med titlen Giv ros i stedet for kritik Trin 6
    6
    Lav en udveksling. Du har lige præciseret, hvorfor du ikke kan lide noget eller nogen, og hvorfor du mener, at kritik er berettiget. Nu tænk på hvad du lignende i denne situation, resultat eller person. Hvis du har brug for en grund til at ikke lide noget, skal du have en grund til at lide noget andet. Måske har personen ikke gjort sådan et dårligt job, og en dyb, vedholdende følelse fortæller dig dette, men du er mere behagelig end ikke at indrømme det. Tænk over det, når trang til at kritisere begynder at opstå, så du ikke bliver afskediget og ender med at føle, at du er nødt til at lave løgne om, hvorfor du kan lide noget. Du kan muligvis finde noget at rose dine negative følelser.
    • Hvis det er en person, skal du kigge efter mindst en god ting, som du nyder / stoler på / beundrer (endog modigt) om det. Og fokus på det.
  • Billede titled Give Praise I stedet for kritik Trin 7
    7
    Må ikke hadere folk. Det vil give dig en mindre grund til at ikke lide dem eller dine ideer! Hvis du tænker på at kritisere nogen, fordi du hader dem, skal du straks stoppe. Fortæl dig selv, det er ikke en god grund og tænk på en anden. Gør det hver gang og snart bliver det en ny vane. Det største resultat når du holder op med at kritisere og begynde at rose er at opmuntring til en anden person er en måde at opbygge tillid og respekt på, og det viser at du tror på personen, selvom de ikke klarer sig bedst. Ved at opmuntre det demonstrerer du at du bekymrer dig om din succes og trivsel og ikke ønsker at nedgradere og fremmedgøre det.
  • Billedbetegnelse Giv lov i stedet for kritik Trin 8
    8
    Husk at have et godt temperament vil give dig flere muligheder end at klage over alt. Folk har en tendens til at reagere bedre på en positiv tilgang end til en negativ eller kritisk tilgang. Hemmeligheden bag dette er at bekymre sig om at respektere andre, undgå negativitet og motivere andre til at føle sig mere positive over sig selv.
    • Før du kritiserer, tænk over hvad du Jeg vil gerne lytte. Vil du vide, at nogen hader dig, og derfor kritiserer han dine forsøg? Foregive, at det er dig i denne situation, og tænk hvad du gerne vil høre.
  • Find måder at rose på. Indledningsvis fokusere på din helhed af tanke og handling, og afvige derfra. Hvis du ikke kan tænke hvad du skal sige, skal du bruge lidt tid på at læse rosord, komplimentere sætningslister og andre forslag til, hvordan man kan rose. Jo mere du læser om denne måde at tænke på, jo mere vil det krybe i dit sind, og du vil begynde at se en ændring i perspektiv, især når du omsætte det til praksis og se den positive reaktion fra andre. Tænk på et kompliment som en form for opmuntring, motivation og tilrettelæggelse, og snart vil du begynde at føle dig mere tryg ved det. Nogle gode komplimenter er:

    1. 1

      Video: HUSBAND DOES MY VOICEOVER | Jaclyn Hill

      • "Du gjorde et godt stykke arbejde ..."
      • "Du har forbedret ..."
      • "Du fortæller mig, at du ikke kan gøre det, men jeg tror du kan."
      • "Jeg er sikker på at du kan klare det."
      • "Fortsæt forsøger!"
      • "Giv ikke op. Nu er det helt rod, men du har altid været i stand til at komme forbi forhindringerne, og jeg ved, du kan gøre det igen. "
      • "Jeg synes din stil / tilgang er fascinerende. Jeg er ikke vant til det, men jeg er villig til at lære mere. "
    2. Billede med titlen Giv ros i stedet for kritik Trin 10
      2
      Vær ikke bange for at gøre observationer eller konstruktiv kritik. Som sagt tidligere, kan du bare rose og ikke kommentere noget, der kan resultere i middelmådighed. Tøv ikke med, hvis du har en bedre forståelse af situationen og har ægte forslag til nyttige forbedringer, der vil motivere personen til at opnå hans eller hendes bedste. Bare sørg for dine kommentarer vil hjælpe og vil ikke skade folk.
      • Giv tip. Hvis du har problemer med at rose, skal du tænke på, hvad du kan sige for at hjælpe folk. At fortælle folk at arbejde lidt mere, er ikke alt for dårlig, og ingen bør tage det personligt, så længe du ikke siger det på en uhøflig eller ligeglad måde. Hvis du f.eks. Kommenterer en persons sang, kan du måske sige, at det var lidt ude af tune, eller at det var lidt forkert, men at det kunne forbedre.
      • Tænk på, hvordan du konstruerer negative sætninger. Deling af ting kan hjælpe meget. For eksempel kan du sige: "Hvordan mener du, at vi skal beskæftige os med ...?" Eller "Hvad er din mening?" Eller "Fortæl mig, hvordan du føler om det."
      • En måde at håndtere noget meget negativ på er at sige: "Jeg kan / tror på dig. Jeg kan bare ikke lide / tro, hvad du gjorde / sagde / producerede. Du er langt bedre end det. "
      • Vær også villig til at modtage kommentarer til gengæld. Hvis du kan snakke, kan du helt sikkert også acceptere lytning for at lære og vokse også.

    tips

    • Vær tålmodig! Ikke alle kan være lige så talentfulde som dig, så sørg for at du ikke forventer, at nogen er perfekte - det kan ikke ske. Også at tænke på denne måde kan være dum - du kan tegne eller skrive meget godt, men vær forfærdelig, når du taler offentligt eller kajak. Alle har kvaliteter og svagheder. Det er meget tilrådeligt at give tingene en chance, før du tror, ​​du ikke kan gøre det. Det sidste, du vil have, er for nogen at kritisere dig for at være forsøger at!
    • Hvis du ikke kan tænke på noget behageligt på det tidspunkt, så siger du, at du vil give svaret, så snart du analyserer det. Gør kun dette, når det er fornuftigt at tage tid til at reflektere, f.eks. Når du skal dømme en kreativ produktion som en bog eller en video.
    • Først ros små ting, og kun derefter efterlade for vigtige ting. Dette vil give dig plads til at blive vant til andres succes, og også lære at have gode, intelligente mennesker tæt på dig er en bonus, ikke en trussel.
    • Hold en notesbog med dit voksende vokabular med komplimenter. Der er ikke noget galt med at have stimuli og huske de ros motivatorer, der fungerede for dig.

    advarsler

    • Ingen vil være nær dig, hvis du altid kritiserer dem. Ansigt det hurtigt, for når du bliver ældre, har bitterheden tendens til at blive stærkere, indtil den næsten er rodnet.
    • Bare kritiser det, hvis du har brug for det, hvis du virkelig har brug for det. Hvis du ikke kan følge nogen af ​​disse trin og ikke finder noget godt, så kritiser du i det mindste på en mild måde! Må ikke råbe eller råbe. Sig roligt: ​​"Du har ikke gjort et godt stykke arbejde, men der er altid plads til vækst. Vil du gerne have mig til at hjælpe dig? "I stedet for:" Det var forfærdeligt! Du forsøgte ikke engang! Jeg vedder, at en 2-årig kunne gøre det bedre! "
    • Tænk bedre. Sørg for at du ikke fortæller løgn, når du roser folk. Aldrig lyve om noget godt! Du ville være ked af det, hvis nogen nogensinde løj, at noget er godt, når det virkelig ikke er det. Folk vil vide, at du lyver, hvis du ikke er ægte-kropssprog vil helt sikkert rapportere dig.

    Nødvendige materialer

    • Notebook til noter af ros
    Del på sociale netværk:

    Relaterede
    © 2024 HodTari.com