Hvordan man stiller gode spørgsmål til et jobinterview

Denne artikel fortæller om, hvordan man stiller gode spørgsmål til et interview, hvis man vil ansætte nogen til et job. Formålet med et interview i denne indstilling (bortset fra at interviewe en berømthed eller politisk kandidat) er at kvalificere dine kandidater og differentiere dem. Disse to mål går hånd i hånd. Derfor bør du projektere dine spørgsmål for at nå disse formål. Den følgende artikel vil tale om typer af spørgsmål og tale om nogle eksempler for at forklare, hvordan man stiller gode interviews spørgsmål.

trin

Billede med titlen Skriv Interview Spørgsmål Trin 1
1

Video: Uendelige GODE spørgsmål

Start med et åbent spørgsmål. Et åbent spørgsmål kan ikke besvares med "ja" eller "nej" og har generelt ikke rigtige eller forkerte svar. Det er en god måde at sætte kandidaten på lethed, så de kan sælge deres arbejdsstyrker frit. Det er også en god måde for dig at opdage nogle grundlæggende kvalifikationer hos kandidaten, og for at få nogle spor om hvad man skal spørge næste. Her er nogle eksempler på åbne spørgsmål: "Fortæl mig lidt om din oplevelse i [indsæt ekspertiseområde]." "Hvad var det mest givende job, du havde, og hvorfor?" "Hvorfor tror du du kvalificerer dig til dette job?" Her er et eksempel på et lukket spørgsmål: "Har du noget kursus i datalogi?" Svaret bliver "ja" eller "nej", så det er ikke åbent.
  • Billede med titlen Skriv Interview Spørgsmål Trin 2
    2
    Valider kandidatens udtalelser. Ved han / hun virkelig hvad du taler om? For eksempel, hvis kandidaten sagde: "Jeg lykkedes mig et stort projekt implementering, da jeg var med min sidste selskab." Spørg: "Kan du fortælle mig nogle af de vigtigste aktiviteter, som du var involveret i, når du formået dette projekt? " Hvis kandidaten siger: "Jeg har gjort automatiseret test i tre år.", Spørg: "Kan du fortælle mig navnene på nogle værktøjer, som du brugte." Sørg for, at dit spørgsmål er formuleret meget tydeligt, så kandidaten giver detaljer.
  • Billede med titlen Skriv Interview Spørgsmål Trin 3
    3
    Bed om de grundlæggende kvalifikationer. Nu er det tid til virkelig at kende nogle grundlæggende kvalifikationer for din kandidat. Det kan du gøre ved at bede dig om at definere et bestemt begreb, en bestemt proces eller en teknik inden for ekspertisen. Målet er virkelig at vide, om din kandidat har den grundlæggende færdighed til at udføre jobfunktionerne. Spørgsmålet om dette bør ikke være for grundlæggende eller for avanceret. Spørg noget om, at 80% af de mennesker, der har denne kvalifikation, og som har erfaring i det krævede område, bør vide.
  • Billede med titlen Skriv Interview Spørgsmål Trin 4

    Video: Jobsamtale tips til: Svage sider m.m.

    4
    Differentier dine kandidater. Når kandidaten er blevet interviewet i et stykke tid, kan du begynde at stille følgende spørgsmål. Ellers skal du ved dette tidspunkt vide, om han har de grundlæggende kvalifikationer til jobbet. Dette næste spørgsmål skal være en avanceret version af det sidste spørgsmål eller et problem, du har oplevet, før det er vanskeligt at løse. Det kan være et problem, som du vil have din kandidat til at løse. Så selvom du ikke skal forvente din kandidat kender svaret (hvis du forventer, at han kender svaret, vil dette spørgsmål har det samme forrige formål), kan du altid blive overrasket, hvis han kendte svaret. Dette spørgsmål tjener også til at vise din kandidats problemløsning og ressource-brug færdigheder. Hvis han ikke ved svaret, hvad gør han? Giver han bare op? Forsøger de at få hjælp?


  • Billede med titlen Skriv Interview Spørgsmål Trin 5
    5
    Test kandidatens sociale færdigheder. Der er stadig mere at gøre! Nogle selv sjovt. Indtil videre har kandidaten vist sine væsentlige færdigheder - dem der er nødvendige for at udføre arbejdet. Men hvad med personlighed, dedikation, loyalitet, kommunikationsfærdigheder hos ham og så videre? - de såkaldte "sociale færdigheder" til arbejde? Det er på tide at spørge om det. Det er altid meget svært at drage konklusioner om nogen om disse kvaliteter baseret på nogle spørgsmål, men du kan altid prøve. Min favorit metode er at præsentere kandidaten et scenario og spørge ham, hvad han ville gøre i situationer som det. Du behøver ikke at fortælle en lang historie om situationen. Det er godt at lade nogle ideer være vage og give kandidaten mulighed for at udfylde detaljerne, da det kan være noget, der afslører meget om kandidaten. Her er et eksempel: "Din chef fortæller dig at købe et værktøj, men du ved, at der er bedre værktøjer end dette, hvad ville du gøre ..?
  • Billede med titlen Skriv Interview Spørgsmål Trin 6
    6

    Video: Tips til jobsøgning:Brug eksempler, når du er til jobsamtale

    Kvalificer og kvalificer din virksomhed til kandidaten. Du bør ikke spilde energi ved at ansætte nogen, der måske ikke kan lide din virksomhed. Nu er det tid til at stille disse spørgsmål. En kandidat kan være fokuseret på "stabilitet" eller "vækst" eller "høj løn". Uanset hvad det er, find ud af det. Det er nemt at bruge kun et åbent spørgsmål: "Hvad er dit primære mål at opnå i din karriere?" eller "Hvad er det vigtigste ved dit job?", "Hvor ser du dig selv i dette område om 5 år?" "Hvad er nogle af de ting, du måske ikke kan lide om dit job?"
  • Billede med titlen Dokument Medarbejderudførelse Trin 1
    7
    Afslut interviewet. En god måde er at spørge. "Nå, [navn], det er alle de spørgsmål, jeg havde til dig Er der noget du gerne vil fortælle mig"
  • Billede med titlen Skriv Interview Spørgsmål Trin 8
    8
    Tak kandidaten for at tage sig tid til at gå i interviewet. Fortæl ham ikke, hvordan han er væk, selvom han spørger. Og generelt undgå at ansætte folk, så snart interviewet afsluttes. Bare sig: "Vi har nogle kandidater til denne position, og vi vil informere dig om resultatet i [indsæt tid her]."
  • tips

    • Vær stille med stilheden. Hvis du stiller et spørgsmål, og kandidaten har svært ved at finde svarene, skal du lade ham eller hende fri til at svare. Vent på svaret. Vi har alle en tendens til at ønske at gå videre, fordi tavshed er ubehageligt. Som interviewer skal du vænne dig til det.
    • Prøv at lade kandidaten tale, snarere end du snakker meget, medmindre han spørger dig specifikke spørgsmål. Mange interviewere taler meget om din virksomhed, og hvilke udfordringer, og de selv overlade sagen begynder at tale om deres kæledyr, og på lignende spørgsmål. At oprette et forhold til din kandidat under interviewet er unødvendigt. Handle med myndighed Prøv ikke at være venner med din kandidat.
    • Et interview skal tage mellem 30 og 45 minutter. Så sig ikke for mange spørgsmål til en kandidat. 7-8 spørgsmål er normalt det maksimale antal at prøve.
    • Hvis kandidaten taler meget eller har tendens til at flytte fokus i spørgsmålet, og du ikke ønsker at miste en masse af din tid, bare finde en lejlighed (en åbning i sin samtale eller den eventuelle indgåelse af en historie), og sige, "Meget god. Tak. " og så spørg det næste spørgsmål.

    Video: 3 spørgsmål der ALTID starter en god samtale

    advarsler

    • I Brasilien kan visse spørgsmål karakteriseres som diskriminerende. Altid konsultere en advokat for at vide, hvad der er tilladt at spørge, og hvad der ikke er. På denne måde undgår du at blive sagsøgt for at stille ubehagelige spørgsmål. For eksempel undgå spørgsmål som "Er du gift?", "Hvor mange børn har du?". I stedet siger, "Dette job kræver, at du rejser 50% af tiden. Er det noget du kan gøre?"
    Del på sociale netværk:

    Relaterede
    © 2024 HodTari.com