Sådan finder du vinkelrette vektorer i 2 dimensioner

At finde vinkelrette vektorer i 2 dimensioner svarer til at finde ligningen for vinkelrette linjer med den forskel, at i dette tilfælde kender du hældningen! Det er cakewalk!

trin

Billedbetegnelse Find vinkelrette vektorer i 2 dimensioner Trin 1
1
Overvej den generelle form af en vektor. Med henblik på denne artikel den=1, den2> og b=1, b2>.
  • Billedbetegnelse Find vinkelrette vektorer i 2 dimensioner Trin 2

    Video: Vektorregning - Vinklen mellem to vektorer

    2
    Anerkender ligheden af ​​hældningen og vektorkomponenterne. Komponenten j divideret med jeg er lig med hældningen af ​​en parallel linje.
  • Billedbetegnelse Find vinkelrette vektorer i 2 dimensioner Trin 3


    3
    Find hældningen af ​​en linje parallelt med vektor a. Hældningen af ​​denne linje er lig med2/ a1.
  • Billedbetegnelse Find vinkelrette vektorer i 2 dimensioner Trin 4
    4
    Find hældningen af ​​en vinkelret linje. Husk at vinkelrette linjer har negative gensidige tilbøjeligheder. Så ville hældningen af ​​den vinkelrette linje være - a1/ a2.
  • Video: Vektorer i planen i TI-nspire CAS

    Billedbetegnelse Find vinkelrette vektorer i 2 dimensioner Trin 5
    5
    Skift denne hældning til komponentformen. For at sætte hældningen tilbage i form af en komponent, skal du sætte nævneren som jeg og tælleren som j. Så den vinkelrette vektor b= <-a2, den1>
  • tips

    • Bemærk, at det negative signal kan placeres enten i jeg som ikke j og resultatet bliver det samme. Delen med det negative tegn er et spørgsmål om personlig præference.
    • b= k<-a2, den1>
    • Ovennævnte trin tjener til bedre at forstå, hvorfor den generelle proces virker, og hvordan man kan udlede den på denne måde. Når du har gjort det på den mest komplicerede måde en eller to gange, skal du ændre komponenterne og skifte signalet fra en af ​​dem.
    • Hvis du vil finde et udtryk, der giver alle vektorer vinkelret, skal du bruge den generelle formular.
    Del på sociale netværk:

    Relaterede
    © 2024 HodTari.com