At nægte en anmodning eller en venlig gestus kræver mod, men nogle gange er det nødvendigt. Når du ikke kan eller ikke vil gøre noget, samle mod og forsigtigt, men fast, nægter. Men hvis du ikke er klar, er du bare ikke klar.
Lyt respektfuldt til anmodningen. Forstyr ikke den person, der taler.
2
Sig din "nej" på den enkleste måde. Må ikke hæve din stemme eller være sur, bare sig, at du ikke kan hjælpe denne gang. Når du siger nej, tal med en sikker, velmoduleret stemme for at lyde mere direkte.
3
Overfør "skyld" af dit afslag på noget andet. For eksempel, siger "Jeg kan, men min tidsplan er fuld nu. Hvad med en anden gang?" Du behøver ikke at forklare mere. Dette afviger enhver vrede, som personen måtte have til deres programmering.
Video: How we met!
4
Prøv ikke at være argumenterende.
5
Føl dig ikke forpligtet til at forklare. Du har dine grunde, og de kan være grunde, du ikke ønsker at diskutere. Hvis det er tilfældet, så prøv at sige noget som "Jeg kan bare ikke." Så lad det være - hvis du har brug for det, skal du ændre emnet eller sige "Undskyld, men jeg skal gå."
6
Forklar blot, og kun hvis du vil. Hvis sagen virkelig er en, kan du ikke se problemer med at forklare. Forklar din forklaring så enkelt som muligt.
7
Hold fast. Hvis personen ikke ønsker at acceptere dit svar, fortæl dem, at du allerede har besluttet, og at de ikke ændrer svaret.
Video: Indbydelse til den 24. sept. 2018 - Mød Mogens, Mogens og Martin - Final
8
Husk på, at det er din tid, at personen spørger, og du har valget til at acceptere eller afvise det, hun beder om.
tips
Video: EVERYONE NEEDS A HERO
Denne tilgang kan bruges både med sælgere og med venner. Telemarketers er også menneskelige.
Løg ikke, når du forklarer hvorfor dit svar er nej. For eksempel, hvis du ikke vil have din svigerinde og din svoger tilbringe weekenden i dit hjem, fordi de er irreverente hjemløse, skal du ikke sige at du vil sprøjte dit hus. Prøv i stedet "Denne uge er ikke ideel til gæster derhjemme." Hvis personen trykker, siger "Vi skal foretage flere indkøb og rengøring i weekenden, og vi vil ikke kunne gøre alt, hvis vi har folk derhjemme." Forhåbentlig vil dette afslutte diskussionen. Og ærligt nok, det er nok sandheden, er det ikke?
Vær respektfuld, selvom den person du anmodede ikke er, fordi en fejl ikke retfærdiggør en anden!
Øv om at sige i spejlet et par gange, hvis du har den dårlige vane med ikke at tale hvad du synes og ikke sige ordet "nej".
Vær ikke bange for at sige nej.
Hvis du nægter at irritere nogen, skal du forblive rolig og om muligt komme ud af situationen. Hvis du ikke kan, ændre emnet eller ros på en eller anden måde.
Forvent din "NEJ" ved at sige "Jeg forstår hvad du siger" før du nægter det - det hjælper folk med at føle sig empati.
Det er fortrinsvis respektfuldt at nægte noget til nogen alene, men hvis du føler dig ubehagelig, skal du have en tredje person i nærheden med viden om, hvad der sker for at have til hvem der skal gå efter.
advarsler
Hvis du føler at du er i fare for fysisk skade, skal du fortælle en tredje person hurtigst muligt. Hvis du kan, ring dit lokale nødnummer (normalt en af disse: 190, 192 eller 193).