Hører du selv at sige "Jeg ved ikke" til det punkt, hvor man føler at folk tror, du er dum og tom? Ofte falder folk i denne vane på grund af dovenskab eller apati. Sådan overvinder du denne vane? Denne artikel vil give dig inspiration!
Hvor ofte siger du? Hold en dagbog eller en oversigt over hvor mange gange du bruger denne sætning. Det behøver ikke at være uddybet - bare markere det på en eller anden måde, når du siger. Brug bagsiden af en notesbog, et notesblok eller det, der passer bedst til dig.
Ideen er ikke at få dig til at føle sig forfærdelig over dig selv - ved at vide, hvor ofte du har denne adfærd, kan du blive mere opmærksom på dine ord og holde øje med din succesfulde fremgang over tid.
Husk: fokus på bevidsthed om denne vane ... du behøver ikke straffe dig selv for at bryde med det mønster.
2
Find en erstatningssætning. Fortæl dig selv, at du ikke vil sige "Jeg ved det ikke" - medmindre du har lyttet nøje og ikke rigtig ved det. Prøv i stedet at sige noget andet - noget.
Det kan være nyttigt at komme med et par forskellige sætninger til at sige, og dermed undgå, at et ord af substitution også bliver en vane. Nogle eksempler omfatter: "Hmmm". Eller, "Jeg er ikke sikker." Eller "måske". Eller "Hvad synes du?" Eller "Jeg vil gerne høre mere om det, før jeg forpligter mig til et svar." I sidstnævnte tilfælde kan man spørge et spørgsmål tilbage til personen, så hun kan tænke lidt mere om, hvad hun sagde, hvilket også vil give hende lidt tid til at tænke.
3
Godkend at denne sætning opfattes som doven fordi den er doven. Den person, du taler med, ved straks, at du simpelthen ikke vil tænke på, hvad hun sagde, eller at du ikke engang er interesseret i at tale med hende. Ved at sige "Jeg ved ikke", dræber du samtalen. Dette er en grov vane.
Hvis du virkelig ikke ved hvad du skal sige om emnet, hvorfor ikke sige "Jeg har det ikke godt nok at tale om det nu (du kan følge med" Jeg ved bare ikke nok om det "eller" Jeg havde ikke tid til at tænke over det ") Kan vi tale om dette senere eller i morgen?"
4
Lyt aktivt. I stedet for at tænke på andre ting, se på rummet eller tænk på, hvad du vil snakke om, så prøv virkelig at lytte til din samtalepartner. Stil et spørgsmål eller to om hvad han siger - alt er nok. Prøv, "Virkelig?" når du indser, at den anden person synes at vente på dig at sige noget. Overvej også at stille spørgsmål, der vil hjælpe dig med at lære. For eksempel: For eksempel:
"Så hvad synes du om filmens plot?" "Jeg er ikke sikker på, jeg forstod, hvorfor X valgte at gøre Y. Fik du det?"
"Hvad ved du om denne søde lille fyr, der gør Calculus-historien hos os?" "Ikke meget ... sagde han ikke, at han var fra Florianopolis?"
Hvorfor var Tamara så forstyrret i aftes? "Du spørger hende? Hun gik forbi mig!"
"John, hvad spurgte du 3?" "Jeg havde problemer, frøken Silva. Jeg havde svært ved at forstå, hvad Hamlet betød her ..." (Du viser at du tænkte på jobbet, og din lærer vil nok ikke gøre dit liv svært.)
Video: 6 ting, du ALDRIG må sige til din kæreste (ifølge de kendte) | The Voice 2017
5
Tænk på, hvad de spørger dig om. Hvis du ikke har et svar med det samme, skal du bare tage en pause i stedet for at sige "Jeg ved det ikke." Tænk. Hvis du er virkelig forvirret, undskylder din samtalepartner ved at sige noget som om, "Jeg tror ikke, jeg nogensinde har tænkt på det." I det mindste gør det det muligt for din partner at vide, at du har hørt, hvad der blev sagt, og at du aktivt tænker på problemet i stedet for blot at reagere automatisk med "Jeg ved ikke".
6
Billede selv hvis du ender med at sige. Og vær ikke nervøs over det. Hvis du savner den tankeløse "Jeg ved det ikke," siger du det straks: "Vent ... Jeg tror ... Lad mig tænke over dette for et sekund." Din samtalepartner vil være meget generøs over det, især hvis han mener at du vil overveje, hvad der blev sagt. Intet er bedre i en samtale end at få den anden person til at føle sig som om du tror, alt hvad hun taler om, er meget vigtigt og værd at tænke på.
7
Video: (Rainbow six sige)#1 Stop Hacking Man
Accept at svar på folk med "Jeg ved ikke" er en dårlig vane og vil tage lidt tid at bryde. Vær ikke for svært på dig selv, hvis du finder dig selv stadig at sige denne sætning fra tid til anden.
tips
Vær ikke bange for at sige, at du ikke ved, om du virkelig ikke ved - men gentag ikke sætningen til alle lejligheder.
Vær ikke svært på dig selv, hvis du har en lejlighedsvis tilbageslag. Dette er en normal del af processen med at fortryde vanen.
Giv dig selv tid til at bryde denne dårlige vane.
Hvis du er ung, vil du generelt ikke kende eller forstå verden såvel som en moden person. Dette er normalt - i fremtiden vil du have mere erfaring og visdom. Bare ikke fortsæt med at sige "Jeg ved ikke" hele tiden for ikke at se dum ud.
advarsler
Lad være med at aldrig indrømme at du ikke ved noget. Moderering og skelnen er grundlæggende.