Sådan håndteres konflikt

Har du nogensinde været i en konflikt eller vred på nogen, og vidste ikke, hvordan at løse situationen? Opløsningen af ​​sund og kreativ konflikt er en vigtig færdighed at mange voksne ikke ved, hvordan at mestre. Vær undgå potentielt skadelige slagsmål med en ægtefælle eller løse vanskelige problemer på arbejdet eller skolen, vil nogle af de vigtigste indikatorer hjælpe udstyre dig med de rigtige værktøjer til at løse konflikter.

trin

Del 1
At træffe smarte beslutninger ved begyndelsen

Billede med titlen Deal With Conflict Trin 1
1
Vær forberedt på stærke følelser. Konflikter bringer vores følelsesmæssige karakter, selvom konflikt alene ikke er en følelsesmæssig affære. Selv om det er svært at genopfriske dit hoved i øjeblikets varme, kan det være nyttigt at sige noget lignende "Okay, jeg ved, at jeg diskuterer med Roberto normalt gør mit blod i kog, så jeg vil prøve at bevare roen. Jeg vil ikke lade mine følelser diktere indholdet diskussion. Jeg vil tælle til tre, før han svarer nogen af ​​hans udtalelser, især hvis de synes afgifter"At være forberedt på stærke følelser vil give dig mulighed for at komme omkring nogle af dem: I stedet for at blive overrasket, bør du forudse deres udseende i god tid.
  • Billede med titlen Deal with Conflict Step 2

    Video: Hvordan løse konflikter og uenigheter

    Video: Sådan håndterer du konflikter - Den Mentale Kriger - Video 31

    2
    Lad ikke konflikten varme op, eller det har tendens til at blive værre. Nogle konflikter (små) fejle og dø, hvis ignoreret længe nok, men de fleste af de større konflikter ironisk forværre kategorisk ignoreret. Det er fordi vi er klar over disse konflikter som trusler mod vores generelle trivsel, og den spænding, der opfattede trussel øges, når to eller flere mennesker er i et dødvande, som i en gammel duel.
    • Mange andre ting sker, når du laver en konflikt. Du begynder at overanalysere situationen og søge efter grusomme hensigter, hvor der ikke var nogen. Velvillige venner og partnere giver ufrivilligt dig det forkerte råd. Listen fortsætter.
    • Det er bedst at nærme sig situationen fra begyndelsen. Hvis den anden person foreslår en ærlig samtale, skal du acceptere den. Hvis det virker fjernt, kom til det. Jo længere du går, jo værre.
  • Billede med titlen Deal With Conflict Trin 3
    3
    Må ikke nødvendigvis bremse forventer dårlige resultater. Folk, der frygter konflikt er ofte fremstillet ved tidligere erfaringer til at forvente en konsekvent dårligt resultat: usunde relationer og misbrug barndom kan efterlade dem bange for konflikt i det omfang, de ser nogen potentiel truende forhold konflikt og undgå en potentiel konflikt, så ignorere deres egne behov. Selv om denne indlært adfærd ofte er rationel, er det ikke sundt, og beskriver ikke enhver situation. Faktisk er mange konflikter håndteres med respekt og takt, blive løst på den rigtige måde.
    • Som hovedregel skal du give den person, som du har konflikt til fordel for tvivlen. Forvent hende at kunne håndtere konflikten på en moden og respektfuld måde. Hvis du bevise, at du ikke kan, så skal du revurdere. Men mål ikke pistolen før løbet er begyndt.
  • Billede med titlen Deal With Conflict Trin 4
    4
    Prøv at styre stress under selve konflikten. Konflikt kan forårsage ekstrem stress, fordi vi er bekymrede over, hvilken meddelelse vi vil videregive til den anden person, om forholdet vil svinge eller om vi vil tabe som følge af det. Dette er bestemt meget stressende. Selvom stress tjener et stort formål, når du kører for dit liv eller undslipper fra en bil, der synker i vandet, er det ikke meget produktivt i en kamp. Det frembringer argumenterende og aggressiv adfærd, underkaster øjeblikkelig rationel tænkning og fremkalder defensive reaktioner - alting ikke særlig godt for en konflikt.
  • Del 2
    Håndtere konflikter i øjeblikket

    Video: Konflikt

    Billede med titlen Deal with Conflict Trin 5
    1
    Vær opmærksom på dine ikke-verbale tegn. De fleste konflikter er formidlet af sprog, men det betyder ikke, at det eneste du skal være opmærksom på er dine ord - som i øvrigt er vigtige. Vær opmærksom på den måde du opfører dig på - din kropsholdning, tone i din stemme, din øjenkontakt. Ligesom det eller ej, kommunikerer disse ting mere, end du tænker på din beslutning om at løse konflikten:
    • Hold din kropsholdning "åben". Du må ikke opfører dig sløvt, sid ikke med dine arme krydsede og ikke se den anden vej. Se ikke uroligt på noget som om du keder dig. Sæt eller stå med dine skuldre tilbage, dine arme ved din side og kigge på personen hele tiden.
      Billede med titlen Deal with Conflict Step 5Bullet1
    • Hold øjenkontakt med den anden person. Vis hende, at du er interesseret i hvad hun siger ved at være opmærksom og vise bekymring over hendes ansigt.
      Billede med titlen Deal with Conflict Step 5Bullet2
    • Hvis du er på venlige vilkår med personen, skal du ikke være bange for at røre armen på en blid og trøstende måde. At komme tæt på det bogstaveligt er et tegn på følsomhed og kan endda aktivere en region af opioider i hjernen, der er ansvarlig for at opretholde sociale forbindelser!
  • Billede med titlen Deal With Conflict Trin 6
    2
    Modstå fristelsen til at generalisere. Generalisering er farlig, fordi du pludselig angriber hver enkelt person i stedet for noget, han gør fra tid til anden. Det er et meget større kamp, ​​og folk tager truslen meget mere alvorligt.
    • I stedet for at sige "du altid skære mig og aldrig lade mig afslutte, hvad jeg taler om," Prøv at være mere diplomatisk at sige "Du må ikke interrompa- mig jeg lade du er færdig med at tale, og ville sætte pris på den samme høflighed."
  • Billede med titlen Deal With Conflict Trin 7
    3
    Brug bekræftelser med "I" i stedet for "dig". Dette er gavnligt på to måder. For det første gør problemet semantisk mindre om personen og mere om dig og kalder det en mindre defensiv adfærd fra sin side. For det andet hjælper det med at forklare situationen bedre ved at lade den anden person forstå, hvad du vil sige.
    • Brug følgende formel ved udarbejdelse af en erklæring med "I": "Jeg føler det [følelser] når [beskriv din adfærd], fordi [giv din grund]".
    • Et eksempel på en god redegørelse med "I" kan være sådan her: "Jeg føler devalueret, når du beder mig om at rense retter, fordi jeg tilbragte det meste af dagen at forberede et dejligt måltid for os og modtog ingen anerkendelse fra hans side. "


  • Billede med titlen Deal with Conflict Step 8
    4
    Pas på de ting, der virkelig betyder noget for den anden person og svar. Viderestill ikke til små ting. Lyt til den anden persons klager, fokus på den underliggende besked, der er virkelig vigtig og forsøge at løse det. Hvis den anden person ikke føler sig klar til at håndtere din besked, vil det sandsynligvis øge konflikten eller simpelthen ignorere og opgive ethvert forsøg på at løse det.
  • Billede med titlen Deal with Conflict Step 9
    5
    Administrer, hvordan du reagerer på den anden persons ord. Reagerer på den rigtige måde sikrer en venlig udveksling snarere end en opvarmet blast.
    • Hvordan man ikke reagerer på den anden person:
      • På en vred, offensiv, opvarmet eller modbydelig måde
    • Sådan reagerer du på den anden person:
      • På en rolig, forsigtig, ikke-defensiv og respektfuld måde
  • Billede med titlen Deal with Conflict Trin 10
    6
    Hold ikke personens gidsel, må ikke manipulere eller trække sig ud af situationen. Disse handlinger bør undgås for enhver pris, og mange af os har en vane at gøre det uden at indse det. Vi kan holde andre mennesker i gidsler ved at trække kærlighed til for eksempel og nægte at vise hengivenhed, indtil vi får det, vi ønsker. Vi kan manipulere et individ ved at gøre ham til skam, for eksempel og kritisere hans behov for at tale om noget, vi anser for små eller ubetydelige. Vi kan bevæge os væk fra situationen ved at nægte at lytte til, hvad personen faktisk siger, og fokusere os på mindre punkter end i hovedmotivet.
    • Alle disse ting kommunikerer noget meget klart for den anden person: at vi ikke er interesserede i at forsøge at forbedre situationen, og at vi kun vil have det, der er godt for os, ikke hvad der er godt for os begge. Det er en dødsdom for en vellykket konfliktløsning.
  • Video: Sådan håndterer du en konflikt med dit barn (Gode råd til forældre med særligt sårbare børn 4/4)

    Billede med titlen Deal with Conflict Step 11
    7
    Udøve aldrig læse og ikke spring til konklusioner. Vi hader alle mennesker, der hele tiden afslutter vores sætninger for os, fordi antagelsen er, at de ved, hvad vi føler bedre end vi er. Selvom du har lyst til at forstå, hvad personen siger og hvornår han ønsker at komme ind, lad han eller hun sige for sig selv. Det er vigtigt, både for katarsis og for kommunikation, at personen føler sig helt i kontrol. Vær ikke den-det-alle, der ikke kan holde munden lukket nok til virkelig at blive involveret i hvad den anden person siger.
  • Billede med titlen Deal With Conflict Trin 12
    8
    Kast ikke skylden på den anden person. Når vi føler sig angrebet af en anden person, angriber vi sædvanligvis i selvforsvar. Fordi det bedste forsvar er et godt angreb, ikke? Denne sætning er velkendt blandt par: "Jeg er skuffet over, at du ikke fulgte på, hvad du sagde, du ville gøre. Du vidste, jeg ville have huset renset, før mine forældre kom." "Ja, du har ingen ret til at føle dig skuffet, jeg har planlagt denne dag i flere måneder, og lidt snavs vil ikke skade, du skaber altid disse vanvittige forventninger."
    • Kan du se, hvad der foregår her? En af ægtefællerne er skuffet, og den anden beskylder ham for at blive skuffet først og fremmest. Nå, du ved sikkert allerede, hvordan denne konflikt vil ende: med en af ​​ægtefællerne, der tager skyld i skylden. Pludselig handler kampen ikke mere om at holde løfter, men om dybtliggende problemer, der knuses af omstændighederne i kampen.
  • Del 3
    Afslutter vellykket konflikt

    Billede med titlen Deal with Conflict Trin 13
    1
    Vis engagement fra tid til anden. Kast ideen om, at du helt vil få alt, hvad du vil, uden at ofre noget. Dette vil sandsynligvis ikke ske. Du bliver nødt til at begå og vise engagement fordi du er interesseret i den anden person, ikke fordi du ved, at det er noget, du bliver tvunget til at gøre. En gestus er god, den anden er ikke. Nogle ting at huske på når du begår er:
    • Lov mindre og gør mere. Dette er lederens mantra, men det kan meget vel være din. Løfte ikke verden til den anden person, bare fordi du er fuld af konflikter og vil løse dem hurtigt. Lov den anden person lidt mindre end hvad du synes du kan tilbyde - være realistisk - og overrask dem derefter ved at overgå deres forventninger.
    • Du må ikke straffe personen efter at du har begået det. Må ikke med vilje gøre et dårligt job, som du sagde, du ville gøre, fordi du ikke rigtig tror på engagement. Dette vil kun forlænge konflikten.
  • Billede med titlen Deal with Conflict Step 14
    2
    Brug sikker humor til at lette situationen. Når dine følelser er steget, og alle logiske argumenter har ophævet din evne til at tænke klart, kan en lille humor faktisk lette spændinger mellem to personer. Prøv en lidt selvafvigende vittighed for at vise den anden person, at du ikke er så overlegen og stærk. Og husk at grine "med" den anden person, ikke "den" anden person, for bedre resultater.
  • Billede med titlen Deal with Conflict Step 15
    3
    Tag et skridt tilbage fra alt dette, hvis du er for fanget i øjeblikket. En masse par tager for eksempel en 20 minutters afkølingstid, hvor de beroliger deres følelser og sænker deres stress, før de løser et problem. Dette letter kommunikationen og giver bedre resultater. Nogle gange er alt, hvad vi har brug for, et lille selvpålagt perspektiv på situationen for at se det fra et andet perspektiv.
    • Spørg dig selv - hvor vigtig er denne ting, vi diskuterer? På det store billede vil dette forbedre eller forværre mit forhold til denne person, eller er det noget, jeg kan relæere?
    • Spørg dig selv - er der ikke noget du kan gøre ved situationen? Nogle gange bliver vi vred på problemer, som andre mennesker ikke har kontrol med.
  • Billede med titlen Deal with Conflict Step 16
    4
    Tilgiv og glem det. Vis en bevidst vilje til at tilgive og glemme, og antage, at den anden person kommer til konflikten fra samme vinkel. Mange konflikter, selv om de synes vigtige i øjeblikket, er simpelthen enkle misforståelser. Vær dømmende og tilgiv, som den person, du vil være.
  • Del på sociale netværk:

    Relaterede
    © 2024 HodTari.com