1
Giv personen en chance for at roe ned, hvis du føler at gengældelse er på grund af et større problem. Diskuter emnet for, hvad der virkelig er forkert et par timer senere.
2
Lad din partner have en dårlig dag. Hvis hans chef var nedslående, så kan han projicere holdningen på dig. Brug medfølelse og gør det rigtige, hvis din partner / ven ikke ser ud til at udvikle et mønster.
- Hvis du føler, at der er en paternalistisk tone via e-mail, give din partner fordelen ved dúvida- det er svært at udtrykke følelser og via sms.
- Hvis din partner begynder at udvikle et mønster af nedlæggelse, bør du planlægge en måde at klare det på.
3
Forfalder ikke. Det første instinkt kan være at være defensiv og brug sarkasme. Prøv at kommunikere, så du ikke bliver en del af problemet.
4
Afvæb situationen. Hvis en person taler overlegen for dig, skal du ændre spændingen ved at reagere med dine følelser. Giv hende en chance for at reagere på en mere ærlig måde.
- Prøv at sige "Det gør ondt."
- Alternativt kan du sige "Det er svært at svare, når du snakker sådan over mig."
- Giv personen tid til at svare. Undskyld ikke for din ærlighed - hold bare din kropsholdning.
5
Afvise at udvikle mønstre af negativitet og besmittelse. Nogle par bruger sarkasme eller vittigheder med dårlig smag for komisk effekt. På kort tid kan et fald i selvværd og vrede forstyrre et forhold.
- Hvis du ser venner gør dette til hinanden, skal du bruge dem som et eksempel. Sig "Jeg vil ikke have, at vi er mene til hinanden som x og y er". Dette kan hjælpe din partner til at genkende paternalistiske toner i andre mennesker og reflektere over det.
6
Vær ærlig. Fortæl din partner, hvis du føler at kommunikationen mellem dig er svag. Forklar konsekvenserne i forholdet, hvis adfærden fortsætter.
- "Jeg har lyst til, at vi ikke har kommunikeret godt i det seneste. Jeg er bange for, at vi vil sige ting, der ikke kan trækkes tilbage."
- "Der er masser af spændinger derhjemme. Jeg føler at dette kunne have været forårsaget af offensive vittigheder."
- "Jeg føler mig som vores roller har ændret sig. Jeg bliver ked af det, når du snakker med mig som om en forælder ville tale med et barn."
- "Når du laver vittigheder om min intelligens (stil, job osv.), Føler jeg mig mindre tilbøjelig til at stole på dig."
7
Giv din partner mulighed for at udtrykke deres følelser i et sikkert miljø. Condescension kommer normalt fra lavt selvværd. Men at lytte til din ven vil fungere bedre end at tyde på, at din partners tillid er lav.
- Hvis du føler, at du ikke kan tale om kommunikationsproblemer uden at blive vred, græde eller starte en kamp, skal du tjekke et par behandlingssessioner.