Sådan Tact

Isaac Newton sagde engang, at "touch er kunsten at argumentere uden at gøre fjender." At være delikat er bare det - at have evnen til at få din besked på tværs tydeligt samtidig med at være følsom over for dem omkring dig og ikke fornærme nogen. at gør det ikke

det betyder at gemme det, du virkelig føler - det betyder bare at præsentere dine ideer på en måde, der gør dem mere attraktive og harmløse. Hvis du vil vide hvordan du takt, se trin 1 for at komme i gang.

trin

Del 1
Har takt i samtaler

Video: Kärcher - Professional - Slik vasker du bilen

Billede med titlen Afslut et kontrollerende eller manipulerende forhold Trin 03
1
Tænk før du taler. Tillad dig selv at holde pause for at overveje, hvordan dine ord kan opfattes, og undgå at udslette kommentarer. Du kan have en umiddelbar gut reaktion på noget, som din chef eller ven sagde, men tage et øjeblik at samle tankerne før at sige, hvad du ønsker. Spørg dig selv, hvis dette er det bedste tidspunkt at præsentere dine ideer, hvis du skal bruge lidt tid på at lede efter en bedre måde at sige, hvad du vil, og folk vil være modtagelige for din kommentar på det tidspunkt.
  • Selvom impulsivt talt kan føre til flere interessante ideer, kan det også tage et par minutter at formulere dine tanker først. Hvis du uenig øjeblikkeligt med noget, som din chef sagde, for eksempel, ville du bedre tænke på konkrete eksempler for at retfærdiggøre din tænkning i stedet for blot at sige, at du synes, det er en dårlig idé.
  • Vær opmærksom på de mennesker omkring dig. Du kan måske kommentere, hvor spændt du er om dit ægteskab, når en af ​​befolkningen omkring dig går gennem en smertefuld skilsmisse. Du behøver ikke at skjule din entusiasme for evigt, men du kan lige så godt finde en anden tid til at fremsætte din kommentar.
  • Billede med titlen Fart Quietly Step 18
    2
    Undgå negative kommentarer. Hvis folk gør negative kommentarer omkring dig, bør du undgå at blive involveret med dem, hvis du vil vise takt. Dette gælder især, hvis du er på din arbejdsplads og ikke ønsker at være en del af kontorpolitikken. Der er flere måder at aflede negativ feedback på og gøre det godt i vanskelige situationer. Her er nogle måder at gøre det på:
    • Ret sladder forsigtigt. For eksempel: "Forkert, du hørte det om Maria. Da jeg talte til hende, sagde hun, at opsigelsen kun var rygte."
    • Sig noget, der ikke bringer dig i fare. For eksempel "Jeg har aldrig mødt John, så jeg ville ikke vide noget om hans drikke."
    • Sig noget positivt. "Joana kan være sent, men hun virker meget godt" eller "Antonio har altid behandlet mig godt."
    • Skift emne. "Du ved, din kommentar om chefen mindede mig om en ting. Du har en fest på kontoret, ikke?
    • Kom ud af situationen. Hvis folk fortsat er negative, og situationen ikke ændrer sig, kan du undskylde og sige, at du skal gå tilbage til arbejde eller i klassen. Gør dette på en måde, der ikke synes at være relateret til samtalen.
    • Bed personen om at stoppe høfligt. Sig "Jeg vil ikke rigtig sladre om vores nabo" eller "jeg vil hellere ikke tale om det her."
  • Billedets titel Sæt mål Trin 04
    3
    Start med en positiv kommentar før du giver negativ feedback. Hvis du er nødt til at kritisere nogen, om denne person er en kollega eller din bedste ven, skal du gøre det på en måde, der gør personen mere modtagelig. Det betyder ikke, at du skal lyve for hende, hvis tingene ikke går godt, men snarere at du skal starte med noget positivt, så personen ser, at du bryr dig om hende. Her er nogle måder at gøre dette på:
    • Hvis du vil kritisere en ven, kan du sige noget som "Jeg synes det er rigtig sejt af dig, at du altid forsøger at få mig en bachelor, du ved det? Men når du forsøger at gøre det hver gang vi går ud, får det mig til at føle mig patetisk" .
    • Hvis du vil give negativ feedback til en kollega, kan du sige noget som "Jeg sætter stor pris på, hvor meget du har arbejdet på det nye projekt, men jeg tror det kan blive endnu bedre, hvis du lader Maria hjælpe dig lidt mere."
  • 4
    Vælg ordene godt. Når det kommer til takt, er en af ​​de vigtigste ting at huske på, at du skal være opmærksom på de ord, du bruger til at udtrykke dine ideer. Du kan stadig sige hvad du vil uden at fornærme andre eller lyde ondt eller som en know-it-all. Når du forbereder dig til at give din mening, så spørg dig selv, om de ord du bruger, er forspændte, skadelige, paternalistiske eller bare forkerte for situationen. Så se efter ord, der hjælper med at overføre dine ideer uden at fornærme nogen.
    • For eksempel, hvis du ønsker at tale med en kollega om, hvordan det skal arbejde hurtigere, siger ikke, at det er "kedeligt" - i stedet, spørge, om hun kan tænke på måder at være "mere effektiv".
    • Hvis fortælle din chef du holde op, ikke at sige noget i retning af "Jeg er for smart for disse mennesker" - kan sige noget lignende "dette selskab er ikke den mest egnet til mig."
  • 5
    Vælg din timing omhyggeligt. Når det kommer til takt, er det halvdelen af ​​kampen at have en god timing. Du kan have noget helt godt at sige, der kan ødelægge en social situation, hvis det siges på det forkerte tidspunkt, og kan føre til følelser af ondt uden at du vil skade nogen. Før du laver en kommentar, spørg dig selv, om det er den bedste tid til at gøre det, og om alle vil være modtagelige for det. Spørg dig selv, om det ikke ville være bedre at vente på et mere positivt svar, selvom du dør for at sige, hvad du vil.
    • For eksempel, hvis din ven er glade for at fortælle alle, der blev forlovet, kan det være bedre at vente til næste uge at meddele, at du er gravid, så hun kan drage fordel af rampelyset lidt mere. Du vil ikke have hende til at føle at du har løbet over sin store dag.
    • Hvis din chef er ved at afslutte en lang præsentation i slutningen af ​​dagen, kan dette ikke være det bedste tidspunkt at spørge om en uafhængig rapport. Spørg på dette tidspunkt vil kun skabe forvirring, og din chef vil blive fokuseret på præsentationen uden energi til at afsætte til deres preocupações- at vente til næste dag, vil han være mere tilbøjelig til at drøfte spørgsmålet med dig.
  • 6
    Afvis invitationer med uddannelse. Hvis nogen beder dig om at gøre noget, skal du finde en måde at nægte høfligt på, selvom du råber inden for dig "Ingen måde!" Uanset om det er en anmodning om at deltage i en baby shower af en person, du næsten ikke ved eller at gøre overarbejde på en fredag ​​aften, i stedet for at sige nej straks og se vred eller vred, skal du tage lidt tid til at fortælle, hvor meget du vil gøre dette og Giv en kort forklaring eller undskylder og sig, at du ikke kan gøre det. Dette vil passere den samme besked, men uden at fornærme nogen i processen.
    • For eksempel, hvis din chef beder dig om at holde fast i et andet projekt, og du simpelthen ikke har mere tid til rådighed, kan du sige noget som "tak for at tænke på mig for denne mulighed. Desværre færdiggør jeg stadig de 2 andre projekter, som du Men jeg vil gerne hjælpe med noget lignende i fremtiden.
    • Hvis en ven inviterer dig til at lave et spor, men du kan ikke lide det meget, kan du sige, "Denne weekendtur ser godt ud, men jeg bliver hjemme - min arbejdsuge var meget hektisk, og jeg har brug for at hvile. Fortæl mig hvad det var som næste fredag? "
  • 7
    Udsæt ikke for meget personlige oplysninger til personer, som du ikke ved godt. En anden ting, som taktløse folk har en tendens til at gøre, er at gå rundt og annoncere livet til alle på gaden. Hvis du vil være forsigtig, kan du ikke gå ud for at fortælle alle rundt om slutningen af ​​dit forhold, den nye allergi du havde eller alle dine personlige problemer. Gør dette vil gøre folk ubehagelige og vil ikke bringe dig nye venner - vær taktfuld og indse, hvornår folk vil høre mere, og når det er nok.
    • Dette gælder også for andres personlige oplysninger. Hvis du har en nær ven og andre ikke så tæt, skal du ikke gå tilbage til en privat samtale, du havde med den ven foran de andre. Han har måske været glad for at tale med dig om hans komplicerede forhold til sin mor, men måske gjorde han det ikke ønsker verden at vide
  • Video: tie the 1 m parna in different style

    8
    Se om dit kropssprog afspejler dine ord. Det vil være godt, hvis dine ord sender en venlig og høflig besked, men hvis din krop siger noget anderledes, vil folk få et andet indtryk. Hvis du taler noget vigtigt for nogen på en delikat måde, så skal du få øjenkontakt, se på personen og ikke bøj eller se på jorden. Giv din opmærksomhed til personen og vis at du virkelig bryr dig. Det vil være svært for hende at tage dig alvorligt, hvis du siger, at hun laver et godt stykke arbejde, mens man kigger i den anden retning.
    • Handlinger kan tale højere, så se om din krop ikke giver en anden besked, end din mund sender.


  • Del 2
    Under hensyntagen til andre

    Billedbetegnelse Influence People Step 18
    1
    Overvej og anerkend den anden persons synspunkt. En anden del af at være taktfuld er evnen til at forstå, hvor den anden person kommer fra. Mens det er vigtigt at verbalisere dine ideer, er det også en forståelse for, at en anden person måske ikke ser tingene på samme måde. Hvis du lader personen vide, at du forstår hvorfor hun tror det, vil hun være meget mere tilbøjelig til at lytte til dig og tage dine ideer alvorligt.
    • For eksempel, siger noget som "Ana, jeg forstår at du har fået nok til at gøre det seneste ..." kan gøre det nemmere at spørge Ana om at hjælpe med et andet projekt. Hvis du bare siger "Hej, kan du blive til senere for at afslutte en ny rapport til mig?", Hun vil nok finde dig ufølsom.
  • Billede med titlen Vær Tactful Step 03
    2
    Overvej kulturelle forskelle og forsøg at handle fornuftigt uden at blive spurgt. Der er mange kulturelle forskelle, der skal anerkendes i vores verden og er baseret på oprindelsessted af de mennesker, hvordan de blev skabt, hvad er din etnicitet eller din fortid, eller endda den generation kommer. Noget helt acceptabel i den ene kultur kan betragtes som uhøflig i en anden, så spørg dig selv, hvis du er følsomme over for forskellige kulturer rundt, før du foretager en kommentar.
  • Video: COCKPIT WINDOWS - How to open SLIDING WINDOW and HOW TO DEAL WITH WINDOW CRACKS!

    Billede med titlen Vær Tactful Step 04
    3
    Vær diskret. Du må måske finde ud af, at du har brug for at ordne noget, som en kollega sagde under en præsentation, eller at en af ​​dine venner har et stort stykke spinat i tanden. I stedet for at pege dette ud foran alle, skal du prøve at trække personen til side for at lade dem vide om situationen. Viser beskrivelse er en vigtig del af at være taktfuld, fordi det vil hjælpe med at vide, hvad der skal siges under hvilke omstændigheder. Det er en vigtig færdighed, du skal have i den sociale og professionelle verden.
    • For eksempel, hvis du og en partner har fået en rejse, men ingen andre i firmaet har vundet, er det bedst at ikke tale om det foran alle. Du kan fejre alene senere.
  • Billede med titlen Vær Tactful Trin 05
    4
    Vær elegant, endog vred. Hold roen og tal på en mild og oprigtig måde. Antag det bedste. Selvom du måske er døende for at fortælle din ven hvad virkelig tænk på hans opførsel eller virkelig vil råbe på sin kollega for at ødelægge et projekt, holde tungen og være så mild som muligt, indtil han finder tid til at fortælle sine sande følelser. Der er ingen grund til at sige noget, som du vil fortryde senere, bare fordi du er forstyrret i øjeblikket.
    • For eksempel, hvis nogen giver dig en grim sweater, skal du sige "tak for gaveen. Jeg er begejstret for at have tænkt på mig."
  • 5
    Demonstrere empati for andre Kig rundt, før du laver en kommentar og se, hvordan folk vil modtage det. Det er vigtigt at vide, hvor folk kommer fra, før de frigiver deres politiske, religiøse eller andre personlige meninger. Selvom det ikke er muligt at vide helt, hvor hver kommer fra, er det vigtigt at have en følelse af folkens mentalitet og oplevelser for at undgå at fornærme dem.
    • For eksempel, hvis du lige har vundet en rejse, og Carlos blev fyret, er det måske ikke tid til at tale om det.
    • Hvis nogen omkring dig er en hengiven kristen, er det ikke på tide at tale, hvor meget du tror, ​​at religion er ubrugelig.
    • Hvis en person er træt efter en lang dag, ikke forvent at hjælpe dig med at løse en større følelsesmæssig konflikt. Hav tålmodighed.
  • 6
    Vær en aktiv lytter. Dette er en afgørende del af delikatessen. Der er en forskel på, hvad nogen fortæller dig, og hvad den person virkelig tænker på, så du bør lytte omhyggeligt for at få den rigtige besked. Hvis din ven siger, at hun er forbi slutningen af ​​forholdet og er klar til at gå til en fest med dig, men hendes øjne og bevægelser siger noget andet, finder du en god måde at sige, at det er okay, hvis hun ikke er klar endnu at afslutte
    • At være opmærksom på, hvordan folk føler sig virkelig, når de taler, kan hjælpe dig med at reagere på dem på den mest hensigtsmæssige måde. For eksempel, hvis din klassekammerat kæmper med et projekt, men er bange for at bede om hjælp, skal du være opmærksom på spor som angst, stamme eller snakke det samme igen og igen for at se om personen forsøger at nå dig.
    • Aktiv lytning kan også hjælpe dig med at indse, om en person har besluttet at slukke og ikke længere ønsker at høre om et bestemt emne. Hvis du giver tilbagevenden til en kollega, der allerede er generet, kan du bemærke fra hans ord, at han måske ikke er parat til at overhøre - afslutte samtalen og komme tilbage senere.
  • 7
    Vær respektfuld. Dette går hånd i hånd med takt. Hvis du vil føle dig rigtig, bør du behandle andre med respekt. Det betyder at lade folk slutte at snakke i stedet for at forstyrre dem, så de får fuld opmærksomhed, når de forsøger at fortælle dig noget og spørge, hvordan de er, før de giver dårlige nyheder. Behandle hver person med omhu og venlighed og forstå, at det er vigtigt at få dem til at føle, at de bliver behandlet retfærdigt, selvom de ikke er dine yndlingsfolk i verden.
    • At være respektfuld er et spørgsmål om simpel anstændighed. Må ikke sværge for de ældste - brug ikke slangord med folk, som du ikke ved godt. Dette vil virke ret uhøfligt og derfor taktløst.
  • Del på sociale netværk:

    Relaterede
    © 2024 HodTari.com