Hvordan man forstår

Hvis du forsøger at bevise over for sine forældre, der har brug for at sove senere, eller ønsker at vise medarbejderne, at de har brug for at prøve hårdere, er lidt raffinement der kræves for at gøre sig forståelige. Du kan lære at vælge de punkter, der skal overføres, indramme dem den bedste og mest overbevisende måde muligt og nå deres formål, hvad enten tale, skrive eller præsentere dem på forskellige måder.

trin

Del 1
Forbereder gode argumenter

Video: Hvordan man læser noder og tips til hurtigere læsning #1 (danish)

Billedbetegnelse Få dit punkt i trin 1

Video: Eugen Tajmer - Tænk, hvor lidt man dog forstår 1979

1
Vurder situationen. I enhver diskussion medfører du, at din holdning og forståelse indebærer forskellige taktikker og teknikker afhængigt af situationen. Se, hvem dit publikum er, og hvad forventningerne er for dig, før du vælger den taktik, der vil fungere bedst.
  • Hvis du forsøger at argumentere med en autoritetsfigur, som forælder, chef eller anden person, der har magt over dig, skal du prøve at påpege, hvordan dette forbedrer situationen for alle. Hvordan vil familien, virksomheden eller gruppen drage fordel af det, du foreslår?
  • Hvis du forsøger at overbevise et barn eller en underordnet medarbejder, er det vigtigt at forklare detaljer og begrundelse uden at være nedslående. Selvom du er "undervisning i en lektion", må du ikke fungere som om du er overlegen, så din besked bliver lettere overført. Brug ikke argumenter som "fordi jeg sagde".
  • Hvis du forsøger at bevise noget for en partner, ægtefælle eller nær ven, nogen på lige fod, er det vigtigt at holde sig roligt og tale tydeligt. Gør ikke dodges med ord. Hvis du taler med en intim person, undgå den mere offentlige retorik du måske bruger med din chef, for eksempel.
  • Billedbetegnelse Få dit punkt i trin 2
    2
    Hæv produktive point. Det er vigtigt at fokusere på at løse et problem og ikke på "at vinde diskussionen". Hvis målet er at gøre dig selv forstået, skal du vælge punkter, der skal høres til gavn for lytteren eller gruppen, ikke kun fordi du vil tale om det. Det er meget nemmere at videregive argumenter, der er nødvendige og produktive. Din tale skal hjælpe den anden person og ikke lægge den ned.
    • For at finde ud af, om hvad du har at sige, er produktiv, forestil dig, at nogen laver samme kommentar, giver de samme råd eller giver samme idé. Hvordan ville du føle? Var der noget konkret at gøre eller ændre?
    • Det er en ting for en chef at sige, "Din lønomkostninger er meget høje, så vi bliver nødt til at skære timer, undskyld." Besked sendt, men uproduktivt. Prøv i stedet at tale om en anden måde: "Vi har problemer med personaleomkostninger At være i stand til at holde alle, der arbejder som et team og gøre det store arbejde du gør, er vi nødt til at skære et par timer.".
  • Billedbetegnelse Få dit punkt i trin 3
    3
    Nuværende gyldig begrundelse. Den vigtigste del af at få din besked på tværs er at forstå, hvad du har at sige, og hvorfor det betyder noget. Retfærdige meddelelser har en god begrundelse bag dem. Selvom det er en ubehagelig sandhed, kan noget, som lytteren måske ikke vil høre, være sikker på, at det skal siges.
    • Det er selvfølgelig vigtigt, at dit barn bruger sig til skole. Men hvorfor? Det er lettere at gøre børn studere hårdt, hvis du fokuserer på, hvordan hun vil være mere tilfredse med højere karakterer og om hvordan man bedst kan drage fordel af skolen, i modsætning til "Fordi jeg siger" eller "fordi hans ven John studerede nok."
    • Fortæl sandheden på den mest direkte og enkle måde. Fortæl dit barn, at studere er en vigtig del af at vokse op og lære at tage sig af dig selv. Du vil ikke altid være rundt for at hjælpe, og det er vigtigt, at børn lærer så meget, som de kan for at vokse op rigtigt.
  • Billedbetegnelse Få dit punkt i trin 4
    4
    Prøv at foregribe svar på dine argumenter. Hvis du ønsker at komme op med solide argumenter, så prøv at forudse eventuelle huller, som den anden person kan støde på. Før du præsenterer dit punkt, forsvare dig selv ved at hæve mulige modargumenter og demystificere, før den anden person kan introducere dem.
    • Hvis du fortæller dit barn at studere hårdt nok til at vokse op og være en succesfuld voksen, vil han nok høre: "Men jeg vil ikke være en succesfuld voksen, jeg vil spille videospil." Det er forståeligt at ty til "fordi jeg sagde" i øjeblikket, men brug den krog som en mulighed for at undervise.
    • Fortæl det forventede modargument højt: "Jeg ved lige nu du bare ønsker at spille videospil hele dagen jeg også ønskede, da han var syv Men tingene ændrer sig, når du bliver ældre, og du skal have flere færdigheder ..."
  • Del 2
    Præsentere dit synspunkt i en samtale

    Billedbetegnelse Få dit punkt i trin 5
    1
    Tal langsomt og tydeligt. Whispered, hastet eller kaotisk tale kan ikke overføres nøjagtigt. Hvis du vil bevise dit punkt, sænk og tal med tillid og stop ikke, før du er færdig. Folk har en tendens til at lytte mere opmærksomt, hvis du roer og taler i en stabil, tankevækkende tone i stedet for at gå tilbage til at tale, fordi du er nervøs.
    • Hvis du er i en stor diskussionsgruppe eller har svært ved at høre, få opmærksomhed ved at stoppe et stykke tid og sænke diskussionen. Sig, "Jeg har noget at sige", og stop så et øjeblik. Tag dyb indånding, før du fortsætter. Når du får folks opmærksomhed, er det din, så længe du skal præsentere dit synspunkt. Få alle til at lytte.
  • Billedbetegnelse Få dit punkt i trin 6
    2
    Hold din stemme rolig og venlig, men fast. Hvis folk føler en masse følelser eller tøven i deres stemme, kan de ikke tage dig alvorligt. Vrede eller arrogance i tonefeltet får folk til at blive defensive eller ignorere højttaleren, snarere end at lytte omhyggeligt. Tal rolig, selvom du giver dårlige nyheder eller uenige med chefen.
    • Lad folk lytte til dine sande tanker og følelser. Forsøger at være "venlig" ved at gøre runderne, snakke nonstop og rydde i halsen kan fortynde argumenter og give folk grunde til at tvivle på dig.
    • Husk rent og tag en dyb indånding, før du præsenterer en uhensigtsmæssig besked. Foreslå dit punkt, siger: "Det jeg siger er måske ikke populært, men jeg tænker på det næste." Dette tyder på, at du har det gode for alle i tankerne, og at du ikke bare reter for sjov.
  • Billedbetegnelse Få dit punkt over trin 7
    3
    Brug bekræftelser med "jeg", så den anden person ikke føler sig angrebet. Præsent dit punkt som det er: en ide du har, og som det er helt gyldigt at være uenig. Hvis du vil sige noget ubehageligt, skal du bruge ordet "I" i stedet for bare at gå ud og angribe andre.
    • For eksempel skal du ikke sige "Din musik er for høj", hvilket forårsager konfrontation og er uproduktiv. I stedet siger noget som "Det ville hjælpe med at få en lille stilhed her, så jeg kan afslutte projektet. Er det okay, hvis du sætter lyden for et stykke tid?" Forskellen er enorm.
  • Billedbetegnelse Få dit punkt over trin 8
    4
    Forklar dine mål. At være rimelig er vigtig, når du forsvarer et synspunkt, men det er også vigtigt ikke kun at fokusere på hvorfor du tror det er gyldigt, men også hvordan det vil hjælpe dig med at nå et større mål. Argumenter har brug for sammenhæng, mere end kompliceret begrundelse.
    • For eksempel kan det være værd at tale om decibel statistik og høretab som følge af at lytte til meget højt rockmusik stopper er "for høj" på kontoret, men det kan ikke være den bedste måde at gøre sig forståelig. Fokuser på, hvordan musik distraherer dig fra arbejde og formålet med arbejdsdagen og ikke din kollegas audition.


  • Billedbetegnelse Få dit punkt over trin 9
    5
    Vær kortfattet. De bedste argumenter er koncise. Skær krølle og lær at genkende, når du siger alt, hvad du har brug for. Det er almindeligt at forsøge at tale godt, når det normalt er bedst at gå til roden af ​​problemet, sig hvad der er nødvendigt på en simpel måde og begynde at snakke.
    • Hvis du har tendens til at tale sådan her: "Så kan være min personlige mening, fordi jeg er temmelig ny her og har mindre erfaring end andre, så føler du velkommen til at rette mig hvis jeg tager fejl, men jeg var at bemærke, at måske Vi kan bruge mindre papir på kontoret. " Prøv at komme lige til punktet og tale med mere autoritet. "Jeg har bemærket, at vi bruger meget papir på kontoret, fem reams om dagen. Har nogen tænkt på at skære ned på brugen?"
    • Mange mennesker taler meget og gentager det punkt, der allerede er blevet præsenteret. Hvis du har tendens til at gøre dette, skal du bare holde op med at tale. Omfavne stilheden. Pauser, når du er færdig med at tale, giver din ide en chance for at blive absorberet og giver dig tid til at komponere og organisere dine tanker. Øv dig at tage en pause og have et roligt udtryk på dit ansigt.
  • Billedbetegnelse Få dit punkt i trin 10
    6
    Lyt til en anden. Når du har præsenteret dit synspunkt, skal du holde op med at tale og lytte til, hvad den anden person har at sige. Det er ikke dit job at straks begynde at forsvare dit synspunkt eller gøre det til en diskussion. Bare rolig og lad den anden person svare og lytte opmærksomt. Jo mindre du protesterer, desto mere har de andre en tendens til at blive enige.
    • Det er meget vigtigt at lytte aktivt i samtalen. En god måde at gøre en samtale på i en diskussion er at fokusere på, hvad du skal sige næste i stedet for at lytte til den anden person. Du skal ikke bekymre dig om at formulere et svar, før du er færdig med at lytte og behandle, hvad den anden person siger.
    • Reagere roligt til hvad den anden person præsenterer, hvis det er nødvendigt. Indtast også spillet og brug samtalen som en mulighed for at uddybe kollektive ideer og danne en ny plan eller et nyt synspunkt sammen. Samarbejd.
  • Billedbetegnelse Få dit punkt i trin 11
    7
    Lær, når det er tid til at lade tingene ske. Forsøg at præsentere dit synspunkt, start med din bedste begrundelse, fortæl det til personen, og lad det så rulle. At sidde fast i en fjollet kamp med en, der bare vil argumentere, er ikke en produktiv brug af din tid. Når du er færdig med at sige, hvad du har brug for, skal du ikke forsøge at komme med det samme argument med svagere beviser eller lade nogen suge din energi med små holdninger. Lær at slappe af og lade den anden person gøre ting alene.
  • Del 3
    Præsentere dit syn på andre måder

    Billedbetegnelse Få dit punkt i trin 12
    1
    Skriv klart hvad du skal sige. Hvis det du har at sige er særligt komplekst eller teknisk, kan det være en god ide at kommunikere skriftligt i stedet for at forsøge at tale eller forklare højt. Komplicerede jobtilbud, tekniske projektbeskrivelser, diagrammer eller endda komplicerede følelsesmæssige samtaler kan være mere praktiske skriftligt, så den anden person kan læse, før du taler direkte til dig og besvarer spørgsmål.
    • Skriv et notat om en forretningsidé eller et nyt koncept om, hvordan du driver forretning. Et skriftligt forslag til din chef eller underordnede vil give mere troværdighed til emnet og give dig mulighed for at tænke på det roligt.
    • Skriv et resumé af hovedpunkterne i begreberne eller komplicerede argumenter for at opdele dem i mindre dele og lette forståelsen. Hvis du har tænkt på en filosofisk afhandling om den nye æstetiske manifest af hans black metal band bør nok skrive dette i stedet for at forsøge at forklare i en samtale.
    • Hvis du har problemer i et forhold, skal du overveje at skrive om komplicerede følelser i et brev. Dette vil hjælpe med at organisere tanken og kan fungere som en blødere introduktion til en vanskelig diskussion.
  • Billedbetegnelse Få dit punkt i trin 13
    2
    Giv nogle point visuelt. Nogle gange er det sandt, at et billede er tusind ord ordentligt. Hvis du kan bruge et billede, foto eller video til at præsentere et punkt uden at tale, bliver dit arbejde nemmere. Brug af tabeller, grafer og fotos kan være hurtige måder at præsentere statistikker på for vækst eller nedgang og lade dem trække deres egne konklusioner om, hvad du viser. Det er svært at argumentere med en graf, der viser medarbejdernes produktivitetsdyp.
    • En fælles måde at bevise for alkoholikere, der skal stoppe med at drikke, er at optage et særligt grimt eksempel på berusende og vise dem, når de er ædru. Du behøver ikke at sige et ord.
  • Billedbetegnelse Få dit punkt i trin 14
    3
    Lad lytterne tro, at ideen er deres. En fremragende retorisk teknik er at stille flere spørgsmål, der fører andre til at komme til samme konklusion som dig, og i det væsentlige plante ideen i deres sind. Tag en fra Socrates og spørg en række spørgsmål for at begynde forandringen.
    • Hvis du har bemærket den absurde mængde papir, der bruges på kontoret, skal du spørge det samlede antal, der bruges i en uge til din chef, og udarbejde specifikke svar. Fortsæt med: "Er dette beløb for højt?". (Har statistik i gennemsnit papirforbrug i håndlignende kontorer.) Tænk på det som at vise hesten, hvor vandet er.
  • Billedbetegnelse Få dit punkt i trin 15
    4
    Fortæl en historie. Personlig erfaring er ikke altid den mest gyldige ræsonnement til et bestemt punkt, men har tendens til at have en stærk indvirkning på, hvordan folk identificere sig med dig som en højttaler og forbinde med det punkt, der vises. Især hvis det er et kontroversielt emne, er det ofte en vigtig måde at give dig troværdighed til dit synspunkt, når du placerer dig selv i forbindelse med spørgsmålet.
    • Hvis du har noget at sige om en personlig oplevelse, siger således: "Som en, der så sin bedstefar lider en langvarig proces med demens, ved jeg, at palliativ pleje er mere kompliceret end at vælge medicin."
  • Billedbetegnelse Få dit punkt over trin 16
    5
    Undgå undvigelse. For nogle mennesker, store retoriske tricks er meget mere frustrerende end effektiv, hvilket gør det vigtigt, at du vurderer forventninger deres publikum og sammenhæng med samtalen, før du vælger en teknik. Det synes ikke interessant bly en Power Point præsentation til at præsentere et projekt for din poker klub, og ville ikke være lovligt at inkorporere fjollet publikum deltagelse i sit paneldiskussion med repræsentanter fra Rådet for mental sundhed. Lav en præsentation, der passer til lejligheden.
  • Video: Forstå hvordan du burger håndværkerfradraget

    tips

    • Forbered dig på vanskelige spørgsmål og refutations på forhånd for at se roligt ud.
    Del på sociale netværk:

    Relaterede
    © 2024 HodTari.com