1
Tal langsomt og tydeligt. Whispered, hastet eller kaotisk tale kan ikke overføres nøjagtigt. Hvis du vil bevise dit punkt, sænk og tal med tillid og stop ikke, før du er færdig. Folk har en tendens til at lytte mere opmærksomt, hvis du roer og taler i en stabil, tankevækkende tone i stedet for at gå tilbage til at tale, fordi du er nervøs.
- Hvis du er i en stor diskussionsgruppe eller har svært ved at høre, få opmærksomhed ved at stoppe et stykke tid og sænke diskussionen. Sig, "Jeg har noget at sige", og stop så et øjeblik. Tag dyb indånding, før du fortsætter. Når du får folks opmærksomhed, er det din, så længe du skal præsentere dit synspunkt. Få alle til at lytte.
2
Hold din stemme rolig og venlig, men fast. Hvis folk føler en masse følelser eller tøven i deres stemme, kan de ikke tage dig alvorligt. Vrede eller arrogance i tonefeltet får folk til at blive defensive eller ignorere højttaleren, snarere end at lytte omhyggeligt. Tal rolig, selvom du giver dårlige nyheder eller uenige med chefen.
- Lad folk lytte til dine sande tanker og følelser. Forsøger at være "venlig" ved at gøre runderne, snakke nonstop og rydde i halsen kan fortynde argumenter og give folk grunde til at tvivle på dig.
- Husk rent og tag en dyb indånding, før du præsenterer en uhensigtsmæssig besked. Foreslå dit punkt, siger: "Det jeg siger er måske ikke populært, men jeg tænker på det næste." Dette tyder på, at du har det gode for alle i tankerne, og at du ikke bare reter for sjov.
3
Brug bekræftelser med "jeg", så den anden person ikke føler sig angrebet. Præsent dit punkt som det er: en ide du har, og som det er helt gyldigt at være uenig. Hvis du vil sige noget ubehageligt, skal du bruge ordet "I" i stedet for bare at gå ud og angribe andre.
- For eksempel skal du ikke sige "Din musik er for høj", hvilket forårsager konfrontation og er uproduktiv. I stedet siger noget som "Det ville hjælpe med at få en lille stilhed her, så jeg kan afslutte projektet. Er det okay, hvis du sætter lyden for et stykke tid?" Forskellen er enorm.
4
Forklar dine mål. At være rimelig er vigtig, når du forsvarer et synspunkt, men det er også vigtigt ikke kun at fokusere på hvorfor du tror det er gyldigt, men også hvordan det vil hjælpe dig med at nå et større mål. Argumenter har brug for sammenhæng, mere end kompliceret begrundelse.
- For eksempel kan det være værd at tale om decibel statistik og høretab som følge af at lytte til meget højt rockmusik stopper er "for høj" på kontoret, men det kan ikke være den bedste måde at gøre sig forståelig. Fokuser på, hvordan musik distraherer dig fra arbejde og formålet med arbejdsdagen og ikke din kollegas audition.
5
Vær kortfattet. De bedste argumenter er koncise. Skær krølle og lær at genkende, når du siger alt, hvad du har brug for. Det er almindeligt at forsøge at tale godt, når det normalt er bedst at gå til roden af problemet, sig hvad der er nødvendigt på en simpel måde og begynde at snakke.
- Hvis du har tendens til at tale sådan her: "Så kan være min personlige mening, fordi jeg er temmelig ny her og har mindre erfaring end andre, så føler du velkommen til at rette mig hvis jeg tager fejl, men jeg var at bemærke, at måske Vi kan bruge mindre papir på kontoret. " Prøv at komme lige til punktet og tale med mere autoritet. "Jeg har bemærket, at vi bruger meget papir på kontoret, fem reams om dagen. Har nogen tænkt på at skære ned på brugen?"
- Mange mennesker taler meget og gentager det punkt, der allerede er blevet præsenteret. Hvis du har tendens til at gøre dette, skal du bare holde op med at tale. Omfavne stilheden. Pauser, når du er færdig med at tale, giver din ide en chance for at blive absorberet og giver dig tid til at komponere og organisere dine tanker. Øv dig at tage en pause og have et roligt udtryk på dit ansigt.
6
Lyt til en anden. Når du har præsenteret dit synspunkt, skal du holde op med at tale og lytte til, hvad den anden person har at sige. Det er ikke dit job at straks begynde at forsvare dit synspunkt eller gøre det til en diskussion. Bare rolig og lad den anden person svare og lytte opmærksomt. Jo mindre du protesterer, desto mere har de andre en tendens til at blive enige.
- Det er meget vigtigt at lytte aktivt i samtalen. En god måde at gøre en samtale på i en diskussion er at fokusere på, hvad du skal sige næste i stedet for at lytte til den anden person. Du skal ikke bekymre dig om at formulere et svar, før du er færdig med at lytte og behandle, hvad den anden person siger.
- Reagere roligt til hvad den anden person præsenterer, hvis det er nødvendigt. Indtast også spillet og brug samtalen som en mulighed for at uddybe kollektive ideer og danne en ny plan eller et nyt synspunkt sammen. Samarbejd.
7
Lær, når det er tid til at lade tingene ske. Forsøg at præsentere dit synspunkt, start med din bedste begrundelse, fortæl det til personen, og lad det så rulle. At sidde fast i en fjollet kamp med en, der bare vil argumentere, er ikke en produktiv brug af din tid. Når du er færdig med at sige, hvad du har brug for, skal du ikke forsøge at komme med det samme argument med svagere beviser eller lade nogen suge din energi med små holdninger. Lær at slappe af og lade den anden person gøre ting alene.