I dag, hvordan er dit liv i det øjeblik? Har du en plan for dit liv, eller er du som de fleste af os bare båret væk af livet? Tiden venter ikke på nogen. Find ud af hvad der virkelig er vigtigt i dit liv. Dette er det første skridt til at have kontrol.
trin
Video: Sådan gør du når ulven kommer
1
Vælg fokus for din introspektion. Gode eksempler omfatter mål, karriere, penge, familie, spiritualitet og kærlighed.
2
Sæt tid til dig selv. Vågn op før eller senere end din familie, eller find et roligt sted, hvor du kan sidde og tænke. Nogle mennesker synes bedre, mens de laver en anden simpel opgave (som f.eks. Vask af tøj) eller mens man går. Find ud af, hvad der fungerer bedst for dig.
Video: Livet sker i dig...så hvordan har du det lige nu?
3
Bestil. Hvad handler dit liv om? Hvad er dit formål med det? Hvad er du god til? Hvad kan du forbedre på?
4
Vær objektiv. Selvreflektion og evaluering kan være meget følelsesmæssig, men prøv at frigøre dig selv fra det.
5
Vær specifik. Hvad har du erobret, og hvorfor gjorde du det? Hvad vil du opnå? Hvad generer dig? Hvorfor forstyrrer dette dig? Hvad kan du lide om dig selv?
6
Hold tingene i perspektiv. Så du har ikke vundet Nobels fredspris endnu. De fleste af os har endnu ikke vundet. Du er kun menneske, og ingen, herunder dig selv, bør forvente fuldkommenhed af dig selv.
7
Skriv ting ned. At sætte noget i ord hjælper dig med at være specifik. Du kan skrive på enhver måde, du føler dig tryg ved at udtrykke dig selv, det være sig i lister, noter, tegnefilm, tegninger eller kort. Hvis du ikke kan lide at skrive meget, overveje at tale med en båndoptager eller optage dine tanker på en anden måde.
8
Overvej det gode og det dårlige, begge. En måde virksomheder gør dette er med et diagram med bogstaverne F-F-O-A. Tag fire sider eller sektioner på en side og skriv følgende:
Kræfter. Hvad er du bedst i? Hvad elsker du at gøre og gør kun for lidenskab? Hvad rose andre til dig eller noget, de siger, at du er god til? Når du lister disse ting, skal du overveje, hvordan du kan gøre dem endnu bedre eller bruge dem til din egen fordel.
Svagheder. Hvad kan du ikke lide? Hvad virker det ikke godt for dig? Fokus på negative ting kan sætte dem i perspektiv. Når du har nævnt dine svagheder, kan du vælge at forsøge at forbedre sig i disse områder eller slippe af med dem. Hvis det er vigtigt, at du ikke er en god svømmer, lav planer om at forbedre det. Hvis ikke, kender du i hvert fald dine grænser og kan blive i den lave ende af puljen.
Muligheder. Dette er forbundet med dine styrker. På et personligt plan er en mulighed ikke kun potentialet til at tjene penge. I stedet skal du overveje, hvor du kan gøre en forskel, opfylde dine egne behov eller blot forbedre dig selv. Mulighederne kan baseres på, hvordan du kan bruge dine styrker eller hvordan du kan forbedre dine svagheder.
Trusler. Hvad kan svække disse muligheder, forstyrre deres håb eller aflede deres succes, uanset hvad det måtte være? Der er to formål at nævne disse ting. For det første kan du identificere dem mere tydeligt. Bekendtskabet er mindre truende end det ukendte. For det andet giver det dig mulighed for at håndtere disse risici. Nogle risici er uden for vores kontrol, men mange kan mildnes eller i det mindste planlægges.
9
Få et publikum, hvis du er fortrolig med det. Find nogen at tale med. Du vil føle sig underligt at sige ting, der ikke er rigtige højt. Hvis du stadig ikke er komfortabel med at tale med nogen, skal du vælge et kæledyr eller en plys.
10
Spørg venner, du stoler på, som de ser dig. At se dig selv ærligt er ikke altid let, og en ærlig vurdering af nogen udefra kan hjælpe dig med at vide, om din personlige vurdering af dig selv er rimelig.
11
Skriv ned en liste over alle de ting, du gerne vil gøre i de næste fem år, ti år eller før du dør. Filtrer stadig ikke ting, skriv bare så hurtigt som du kan tænke. Hvis du foretrækker, skriv listen ved at fokusere på et bestemt aspekt eller problem i dit liv.
12
Stil dig selv spørgsmål, og svar dem i lister, essays eller hvad du vil. Her er nogle eksempler:
Hvad er vigtigt i mit liv, og hvad er det, der simpelthen tager mig ned?
Hvad ville jeg ændre i mit liv?
Hvilke personer bidrager til min lykke og som ikke bidrager?
13
Forpligte sig til at foretage en forandring. Fortæl dig selv, det er mit liv, og hvis jeg skal være glad og sund, må jeg bestemme, hvad der er tilbage, og hvad der er tilbage.
14
Undgå svarene. Fortæl dig selv sandheden, selvom sandheden er dårlig. Husk at at sige sande ting hjælper dig med at rette dem. Selvom det undertiden er svært at selvanalyse, indrømmer du selv, at du er jaloux på nogen, er bedre end at nægte. Sandheden kan få dig til at føle dig forfærdelig i starten, men så vil den sætte dig fri.
15
Indstil mål. Se wikiHowartiklerne relateret til dette for flere detaljer.
16
Aja. Sæt din plan i handling ved at være sikker på, at du går i den retning, du virkelig vil have. Handlinger taler højere end ord, så det handler om at handle på det, du har opdaget om dig selv, en stor del af at være ærlig.
tips
Du er ansvarlig for din egen skæbne, så gør bare de ting, der vil hjælpe dig med at nå dine mål.
Hvis du ikke ved, hvor du skal starte, prøv en personlighedstest. De må ikke opdage dig alene, men de kan give dig et lille perspektiv på din natur for at hjælpe dig med at komme i gang.
Husk, at der ikke er noget ondt i at skrive ting ned. Du kan vælge ikke at dele, ødelægge eller redigere, eller blot holde det hemmeligt.
At være ærlig betyder ikke at være grov. Alle har problemer. Den bedste atlet eller sanger i verden kan være en forfærdelig forfatter. Se en ærlig identifikation og evaluering af dine problemer som et skridt i at løse dem, ikke som en grund til at misbruge dig selv.
Hvis du har nok objektivitet og perspektiv på dig selv, og hvis du er ærlig over for dig selv, må du måske indrømme, at dit liv er fælles, og det handler om at leve og blive ledet gennem livet. Der er intet galt med dette, for det er simpelthen en del af den menneskelige tilstand.