Sådan præsenterer du på japansk

Lad os sige, at du bare mødte en person, der taler japansk og nu ønsker at vise respekt for formaliteterne i det pågældende sprog. Det er ligegyldigt, om du er en kollega, en udvekslingsstudent, en nabo eller en fælles ven - og det er ligegyldigt, om han taler portugisisk eller ej. Her er nogle hurtige regler for at behage dig.

trin

Billedets titel Indfør dig selv i japansk trin 1
1

Video: Kronprinsparret i Japan 2017

Vælg din overensstemmelse efter tidspunktet. På japansk er der tre grundlæggende måder at sige hej: ohayou, konnichiwa og konbanwa. Ohayou (udtales rrraiô) betyder "god morgen" og bruges til enhver tid før middagstid. For at være mere høflig, sig Ohayou gozaimasu (Gôzaimás). Konnichiwa (concha) betyder "god eftermiddag" og bruges også som en standard "hej" mellem middag og op til sytten timer. Konbanwa (conbãuá) betyder "godnat" og bruges mellem sytten og midnat. Hvis du vil blande, kan du sige på japansk tilsvarende "Hilsen", som er aisatsu (Áisatisu).
  • Video: MADE præsenterer: Industri 4.0 - på dansk

    Billede med titlen Introducer dig selv i japansk trin 2
    2
    Introducer dig selv. Den mest almindelige og enkle måde at præsentere dig på japansk er Watashi no namae wa ___ desu (uataxí nô namáê uá ____ dês), som betyder "Mit navn er ____". Hvis du bruger dit fulde navn, skal du først sige efternavnet. Eksempel: "Watashi no namae wa Rasseru desu".


  • Billedbetegnelse Indfør dig selv i japansk trin 3

    Video: How To Be Edgy!

    3
    Uddannet hilsen til at bryde isen. Den japanske ækvivalent af "Hvordan har du det?" det er Ogenki desu ka? (her er du). Men dette er faktisk et spørgsmål om ens sundhed. Hvis du foretrækker at undgå et svar, skal du sige Otenki wa ii desu ne? (oténqui uádés né), hvilket betyder "Vejret er godt, er det ikke?".
  • Billedets titel Indfør dig selv i japansk trin 4
    4
    Hvis du sagde "Ogenki desu ka", være parat til at reagere Når du spørger det spørgsmål, vil personen sandsynligvis svare "Genki desu" (Guénqui des) eller "Maamaa desu" (de fleste af dem). Den første betyder "Jeg har det fint" og det andet "Jeg er mere eller mindre". Anyway vil de spørge efter "Anata wa?" (anáta uá), hvilket betyder "Og du?". Når du siger dette, kan du svare "Genki desu, arigatou" (Guénqui des, arigatô), hvilket betyder "jeg har det fint, tak." Du kan erstatte "Arigatou" af "Okagesama af" (ocáguêsama give), som siger stort set det samme.
  • tips

    • Hvis der er en tid, hvor du ikke ved hvad du skal sige - eller ved ikke, hvad personen lige har sagt - vær ikke bange for at undskylde og sige, at du ikke forstår. Hvis det er nødvendigt, sig "Gomenasai"(ご め ん な さ い) (gomenasaí), hvilket betyder "undskyld mig."
    • Bare rolig, hvis du savner udtalen. Den japanske finder det generelt sødt, når fremmede kommer i vejen. Også de ser portugisisk på samme måde som vi ser japansk - det er lovligt og endog mystisk - så vær ikke flov.

    Video: Cibumic knivserie Azumi

    advarsler

    • nogensinde placere en ærefuld titel (-san, -chan, -kun osv) efter dit navn. Dette ses som egoistisk og groft.
    • Hvis du har valget mellem formel og afslappet, foretrækker det formelle, selv til tider, der ligner uformelle situationer.
    Del på sociale netværk:

    Relaterede
    © 2024 HodTari.com