At vælge mellem "jeg" og "mig" korrekt

Når du rapporterer en historie på engelsk, spekulerer du på, om du skal sige "Hector og jeg gik i biografen" eller "Hector og jeg gik ..."? I dette eksempel kan du vælge den første mulighed, men det vil ikke altid være korrekt. Udtrykket "Løbet blev vundet af Hector og jeg" er som agrammatisk som "Hector og jeg vandt løbet". Det bliver lettere at vælge korrekt, hvis du husker nogle enkle trin.

trin

Video: J. Krishnamurti - Brockwood Park 1976 - Discussion 3 - Can I completely change at the very root?

`Billedbetegnelse
1
Husk sagen forskelle mellem pronomen. begge jeg hvor mange mig er pronomen, som vi bruger til at henvise til os selv, men jeg er nominativ, egnet til brug som genstand for en sætning, og mig er akkusativ, egnet til brug som verbens genstand.
  • nominative - Nominativ sagen bruges, når pronomen er emnet (fx jeg red i bilen) eller, når man snakker meget formelt efter en form af verben at være (fx: Det er jeg - formelt - det er mig - infomal).
  • akkusativ - Den accusative sag bruges, når pronomen er objektet (fx han kørte mig til arbejde) eller med præpositioner (fx: mellem dig og mig, ikke mellem dig og jeg).
  • Video: Kasper Spez - Kasper (+ lyrik)

    `Billedbetegnelse

    Video: TEST: Min nye Porschefavorit – Porsche 911T (2018)

    2
    Tænk som en indfødt engelsktalende højttaler. De fleste indfødte talere kommenterer sjældent sagfejl med disse pronomen, undtagen når de er parret med andre pronomen som en del af et emne eller en sammensat genstand. (Desværre er problemer som pronominale tilfælde mere almindelige i dag end for 20 år siden). Selvom næsten ingen ville sige "Harry tog jeg i sin bil", er det almindeligt at høre sætninger som "Harry tog Jordan og jeg i sin bil". Hvis du forsøger at bestemme hvilket pronomen der skal bruges i en sammensatt emnsætning, skal du prøve sætningen kun ved hjælp af den pronominale del af emnet. Ethvert af pronomenerne, jeg eller mig, det der lyder lige alene, vil være det, der skal bruges på det sammensatte emne.


  • `Billedbetegnelse
    3
    Undgå at tale som Bizarro. I Superman tegneserier er der en ufuldkommen version af Steel Man kaldet Bizarro, som gør alt i omvendt. På engelsk siger han "Farvel", når han betyder "Hej", og han siger ting som "Jeg er så ked af at se dig." Bizar og en lille smule koncept kan hjælpe dig med at lære korrekt brug af pronomen: Hvis du ændrer sætningens genstand, gør den udelukkende og udelukkende til dig selv, kan du let identificere misbrug af jeg og mig hvis det får dig til at lyde som bizarro.
    • Eksempler:
      • Harry og jeg gik til butikken - Fjern Harry fra scenen og returner sætningen til dig - du ville aldrig sige "Jeg gik til butikken"
      • "Hvem er ved døren?" Du svarer: "Det er mig." "Nej nej nej! Den rette form er "Det er jeg". Overvej en relateret sætning: "Den forfatter er mig." Prøv at vende om ordordren, og du vil ende med sætningen "Mig er den forfatter". Du bruger nominative pronomen som f.eks jeg efter former af verbet "at være" (dvs. er, er, er, var, var, b, være og været). Verbet "at være" virker med et ensartet tegn (=), så navne og pronomen på begge sider af "lighedstegn" er nominative.
      • Kagen blev lavet af Justin og I. (Ville du sige: "Kagen blev lavet af mig"?)
  • 4
    Brug pronomen korrekt i sammenligninger for at undgå tvetydighed. Skriv den fulde sammenligning for at bestemme hvilket pronomen der skal bruges.
    • Hun kan godt lide Winifred mere end jeg gør. (Denne sætning kan forkortes til: "Hun kan lide Winifred mere end jeg", men den tidligere form lyder mere naturligt.)
    • Hun kan godt lide Winifred mere end hun kan lide mig. (Denne sætning kan forkortes til: "Hun kan godt lide Winifred mere end mig").
  • tips

    • sted jeg og mig efter de andre navne eller pronomen.
      • "Elliott, Amanda, og jeg er venner" (ikke "Jeg, Elliott og Amanda er venner")
      • "Læreren så mig og mig" (ikke "læreren så mig og han")
    • Her er et godt tip: Ligesom i portugisisk "mig" ikke udøver nogen handling, gør "mig" heller aldrig noget på engelsk.
    • Tag nu en prøve:
      • Er det korrekt ?: "Du og jeg kommer til film senere."
        Svar: Nej. Det rette emne ville være "dig og jeg". Fjern det andet pronomen fra sætningen og prøv igen: "Jeg [ikke mig] går på film senere ").
      • Er det korrekt?: "Min mor tager Javier og jeg til indkøbscenteret."
        Svar: Nej. Det korrekte formål med ordet "tager" er "Javier og mig". (Fjern Javier fra sætningen og prøv igen: "Min mor tager mig [ikke jegtil indkøbscenteret ").
      • Er det korrekt?: "Hun er bedre på kunst end mig"
        Svar: Nej. Det korrekte pronomen ville være "jeg". (Skriv den fulde sammenligning: "Hun er bedre på kunst end jeg er mig] ").
    • Lærere, glem ikke at besøge andre wikiHowartikler til yderligere engelsk grammatik materialer. Du kan indarbejde dem i din undervisning.
    • Brug kun "mig selv", hvis du er emnet OG objektet. Korrekt: Jeg kører mig til butikken. Forkert: Vil du gerne komme til butikken med Jon og mig selv?
    • Husk at forestille dig den rigtige brug, før du begynder at tale - overvej at sige den ønskede sætning stille til dig selv for at afgøre, om du bruger det rigtige ord.
    • Øv dig mentalt før du siger, indtil det kommer automatisk.
    • I uformelle situationer overvej at bruge din virkelig hvis du ikke ved hvilket pronomen du skal bruge. Denne formular kan erstatte jeg, mig eller mig selv.
      • "Han er bedre til det end din virkelig."
      • "Amanda og dit gjorde det virkelig."
      • "Det er jeres virkelig, jeg har en lille besked til jer" (i "My Place" af Nelly)
      • "Jeg kan passe på jer virkelig" (af Merriam-Webster)

    advarsler

    • Brug ikke "mig selv" i stedet for "jeg" eller "mig". "Mig selv" kan være både et refleksivt pronomen og en forstærker.
      • David og jeg var til stede. (Pronomen skal være i den nominative sag: "David og jeg var til stede").
      • Arrangementet blev taget af Elizabeth og mig selv. (Pronomen skal være i genitiv sagen: "Arrangementet blev taget af Elizabeth og mig").
      • Jeg skar mig selv. (Sætningen er korrekt, fordi pronomen er refleksiv - subjektet gjorde noget for sig selv).
      • Jeg så det selv. (Sætningen er korrekt, fordi pronomen er forstærker - den tilføjer vægt).
    • Se pronomen når du ændrer sætningstemmerne. Husk det af er en præposition og kræver det akkusative tilfælde i sætninger som "Historien blev skrevet af mig". Denne sætning ville bruge den nominative sag, hvis den blev skrevet i den aktive stemme: "Jeg skrev historien."
    Del på sociale netværk:

    Relaterede
    © 2024 HodTari.com