er en adverb af conjunction, der kommer fra latin og bruges til at udtrykke konsekvens eller virkning. Da udtrykket er noget gammeldags, kan det være lidt vanskeligt at vide, hvordan man bruger det korrekt, indtil du har lidt øvelse.
trin
Del 1 definere Ergo
1
Find ud af hvad ergo betyder. Udtrykket ergo kan defineres i den forstand, at som en konsekvens heraf eller af den grund.
Lignende ord omfatter derfor, Af denne grundog derforlogo,på denne måde og ifølge.
Du kan bruge ergo i beskrivelsen af forholdet mellem årsag og virkning.
eksempel: Jeg elsker at læse ergo, jeg har et stort bibliotek derhjemme.
2
Forstå det ergo er et adverb af conjunction. Det kan også beskrives som en adverbial sammenhæng. De to dele af tale er udskiftelige og beskriver i det væsentlige ord, der deler egenskaberne af både adverb og konjunktioner.
Et adverb er et udtryk, der ændrer et verb eller et adjektiv.
En sammenhæng er et ord der bruges til at forbinde to sætninger, bønner eller ideer.
Et adverb af sammenhæng er et ord, der ændrer verbet af en uafhængig sætning for at demonstrere en forbindelse til en anden uafhængig bøn.
eksempel: Jeg elsker at læse, jeg har et godt bibliotek derhjemme.
I denne sætning, ergo ændre verbet at have i uafhængig bøn Jeg har et stort bibliotek derhjemme. Han forbinder også bønnen, der begynder med Jeg har til uafhængig bøn Jeg elsker at læse, og indikerer at dette er en konsekvens af det.
Video: Ergobaby babyslynge hos BabySam - På maven
3
Bemærk at ergo betragtes som et arkaisk udtryk.Selvom du kan bruge ergo og lytte til det eller læse det fra tid til anden, betegnes udtrykket generelt arkaisk, det vil sige det er gammeldags og er ikke længere et almindeligt begreb i moderne sprog.
Dette er ikke at sige, at du ikke kan bruge udtrykket ergo. Det betyder dog, at du skal være forsigtig, når du bruger den. At bruge det kan altid virke tvunget, pretentiøst eller kunstigt. Da der er andre udtryk, der kan bruges på samme måde som f.eks derfor, du kan spørge dig selv om ergo er det bedste valg, før du bruger det.
På trods af at det er et arkaisk udtryk, ergo bruges stadig mere end andre arkaiske termer, hvilket giver det en moderne relevans.
eksempel: I stedet for at sige, Jeg elsker at læse ergo, jeg har et stort bibliotek derhjemme, overveje at sige, Jeg elsker at læse, jeg har et godt bibliotek derhjemme.
Del 2 ved hjælp af Ergo i en dom
Video: Ergobaby - Sådan bæres baby på ryggen
Video: Spartling af væg. Se hvordan du selv fuldspartler dine vægge her
1
brug ergo med en semikolon. Generelt ser vi ergo forud for et semikolon og efterfulgt af et komma. Dette er en korrekt måde at bruge ordet på og har tendens til at blive mere naturlige.
Normalt bruger du udtrykket til at angive, hvordan oplysningerne i en sætning skyldes information fra den foregående sætning. Da de to sætninger er uafhængige, skal du forene dem med en eller anden form for tegnsætning.
Som to uafhængige sætninger skal de adskilles med et semikolon i stedet for et komma.
eksempel: Hun havde fem katte hjemme-ergo, alle, der var allergiske over for katte, kunne ikke lide at blive der.
2
Start en sætning med ergo.Hvis det gøres korrekt, kan du også starte en sætning med ergo. Udtrykket skal stadig efterfølges af et komma, på samme måde som det bruges i midten af en sætning.
dybest set, ergo bruges på samme måde i begyndelsen af en sætning som når den bruges i midten. Du adskiller bare to uafhængige sætninger i to separate sætninger.
eksempel: Hun havde fem katte derhjemme. Ergo, enhver allergisk overfor katte kunne ikke lide at blive der.
Video: Strækvikle - Slyngevejlederen.dk
3
Pas på med kommaer. Den mest almindelige fejl ved brug ergo er at bruge komma før det - det sker, når du erstatter semikolon med et regulært komma.
Komma kan deltage i syndiske koordinatklausuler, men på grund af overskydende kommaer er det tilrådeligt at anvende et semikolon før sammenføjning.
Forkert eksempel: Jim satte sig fast i trafikken på vej til arbejde, men han savnede morgenmødet.
Korrekt eksempel: Jim satte sig fast i trafikken på vej til arbejde-ergo, han savnede morgenmødet.
Korrekt eksempel: Jim satte sig fast i trafikken på vej til arbejde og savnede morgenmødet.
Du kan omgive ergo med kommaer, hvis du bruger udtrykket til at afklare meningen med en sætning. Hvis du fjerner ergo af sætningen, skal det stadig være fornuftigt.
eksempel: Carol kunne lide at blive udendørs. Hun bestemte sig for at tilbringe ferien camping.
4
Følg alle gældende regler for standard grammatik.Sætningen eller sætningerne selv skal give mening i forhold til alle andre grammatiske aspekter. Du bør også sørge for at du bruger ergo på en måde der matcher definitionen.
Brug altid ergo at udtrykke konsekvens eller virkning. Du kan ikke bruge det til at udtrykke kontrast, vægt, illustration eller tidssekvensbeskrivelse, fordi dens betydning ikke er i overensstemmelse med disse formål.
Forkert eksempel: De to venner plejede at være uadskillelige - ergo, en flyttede i femte klasse, og de to mistede kontakten efter det.
Korrekt eksempel: De to venner plejede at være uadskillelige - men en flyttede i femte klasse, og de to mistede kontakten efter det.
Som med alle sætninger skal deres emner og verb være enige med hinanden, alle pronomen skal tydeligt beskrive et tidligere nævnt substantiv, og sætningen generelt skal være regelmæssig. Enhver regel, du har lært om syntaks og grammatik, skal stadig følges her.
5
Anvend begrebet i alvorlige og lette spørgsmål. På grund af det faktum at ergo at være et arkadisk udtryk, vil du ofte se det anvendes ironisk eller i en humoristisk tone. Du kan selvfølgelig stadig bruge det alvorligt, men det skiller sig ud mere i moderne anvendelser, når den bruges på en jovial måde.
Eksempel A: Min nabo Sally og dronningen af England er aldrig på samme sted på samme tid, og Sally skal være hemmeligt dronningen af England.
I dette eksempel ergo bruges til at indebære en vis grad af seriøs eller akademisk tanke, selv om det er klart, at erklæringen er absurd. Brug et arkaisk udtryk certinho er en måde at fremhæve sarkasmen af erklæringen.
Eksempel B: Robert havde en stressende dagarbejde, han gik lige i seng, så snart han kom hjem.
I dette eksempel ergo bruges alvorligt. Grammatikken er korrekt, men du ville forvente at se noget mere almindeligt i sætningen, som f.eks derfor,som en konsekvens heraf eller logo.