1
Genkend situationer, hvor der kan forekomme kampe. Du kan undgå konflikter ved blot at kende, hvordan man genkender situationer, der kan udvikle sig til mere voldelige interaktioner. Nogle eksempler omfatter:
- Begivenheder hvor folk bruger for meget alkohol. Undgå barer og natklubber sent om aftenen, især hvis omgivelserne har tendens til at tumle. Gå væk, selvom du føler, at folk bliver meget hektiske.
- Trafikkampe. Vær høflig, når du kører og respekterer skiltene. Hvis nogen forsøger at konfrontere dig, undgå øjenkontakt og gå direkte til nærmeste politistation.
- Legeplads eller skole. Tal med dine forældre, lærere eller rådgivere, hvis nogen forsøger at skade dig, eller hvis du mener, at din sikkerhed er i fare. Hvis ingen gør noget for at hjælpe, skal du snakke med flere mennesker, indtil du kan få hjælp. Hvis ingen hjælper, ring til politiet.
2
Prøv at komme væk. I stedet for at blive involveret med den person, der forsøger at bekæmpe dig, skal du forsøge at flytte væk og forlade for at undgå en kamp.
- Husk, at i mange situationer, som f.eks. I skole eller på arbejde, i kampe kan resultere i endnu større problemer, herunder stolen - selvom du handler for at forsvare dig selv.
3
Ring opmærksomhed. Hvis du bliver angrebet, skal du henlede opmærksomheden hos de mennesker omkring dig, herunder forbipasserende, for at få hjælp. Hvis nogen forsøger at kæmpe med dig, er det sandsynligt, at kampen vil blive forstyrret, hvis flere mennesker er på din side.
- Skrig eller skrig så højt som du kan.
- Husk, at de fleste mennesker, der ser en risikabel situation, der sker, bliver ikke involveret, hvis de kan undgå det - det er et psykologisk fænomen, der hedder Spectator Effect eller Genovese Syndrome. Se nogen i øjet og bede om hjælp direkte til personen i stedet for at spørge generelt. Hvis du kender personens navn, skal du bruge det. Hvis ikke, sig "Denne person vil angribe mig, få hjælp!" Eller "Ring politiet, NU!".
4
Brug verbale teknikker. Hvis du ikke har et våben og ikke kender nogen selvforsvarsteknikker, skal du bruge verbale teknikker til at "holde" lovovertræderen.
- Brug beroligende ord. De fleste, der er vrede, kan ikke tænke lige, og deres følelsesmæssige tilstand kan tage et par minutter for at stabilisere sig. Prøv at tale med gerningsmanden med en mild tone så meget som muligt for at hjælpe ham med at tænke igen med grund.
- Vær empatisk. Ofte går folk ind i en kamp med nogen, når de tror, at denne person har gjort noget forkert. Selv om du måske tror ellers, for at undgå yderligere problemer, viser du at du føler dig empati for, hvad du føler. Prøv at sige noget som: "Du har ret, jeg gjorde noget dumt. Jeg ved ikke, hvorfor jeg gjorde det, jeg er ked af det."
5
Lær selvforsvarsteknikker. Hvis du mener, at din sikkerhed er i fare, og du vil være forberedt, hvis nogen angriber dig, skal du lære nogle personlige fysiske forsvarsteknikker.
- Tag klasser med en professionel træner i selvforsvar eller udøve nogle kampsport, såsom jiu-jitsu eller tae-kwon-do. Bed om at lære udelukkende forsvarsteknikker og spørg om kurset er muligt for dig, plus hvor lang tid det tager at beherske nogle teknikker.