Sådan fortæller du en joke

Orny Adams var den der beskrev det bedst: "Jeg vidste ikke engang, hvad smerten var, før jeg kom ind i komediebranchen." Sandt nok kan det være svært at fortælle en vittighed. Det er jo joke af dit originale materiale eller en fortælling af et klassisk materiale, opgaven kan blive mindre skræmmende ved at følge de nemme trin nedenfor.

trin

Billedbetegnelse Fortæl et spøgelse Trin 1
1
Lad vittigheden passe til publikum. Hvis vittigheden er kompliceret eller uhensigtsmæssig i nogle aldre, vær forsigtig med dit valg. At fortælle den forkerte slags vittighed (for eksempel hvis du fortæller en 6-årig en vittighed om fysik, vil du sikkert få en blænding og en "Jeg forstår det ikke, mor") kan ødelægge alt.
  • Undersøg stemningen hos dit publikum. Er de parat til at grine af dine vittigheder? At lege med din ven, når han er i dårlig humør, kan få dig til at høre en "Hvorfor forlader du mig ikke i fred?" eller "Hvorfor skal du lege hele tiden? Kan du ikke bare være seriøs EN gang?"
  • Video: Hvordan siger man???

    Billedbetegnelse Fortæl et skridt Trin 2
    2
    Kend jokeens anatomi. Alle vittigheder følger en meget enkel sti fra start til slut. Der er forberedelsen (hvor du laver grundlaget for vittigheden). Tænk på dette trin som historie. Så kommer catchphrase (den sjove del af vittigheden). Og endelig, konsekvensen (som kan være fra at blive shooed fra værelset til at få højt griner).
  • Billedbetegnelse Fortæl et spøg trin 3
    3
    Hit forberedelsen! Det er her, hvor vittigheder svigter de fleste mennesker. Føl dig ikke presset til at bruge den samme historie, du måske har hørt før. Ingen snakker på samme måde, så tweaking historien lidt, så det passer dig, kan gøre hele joke mere autentisk.


  • Billedbetegnelse Fortæl et spøgelses trin 4
    4
    Tillad tid til at skabe spændinger. Skynd dig ikke for at fortælle historien eller straks springe over til effektfrasen. Tillad tid for folk til at absorbere, hvad du har fortalt dem hidtil.
  • Billedbetegnelse Fortæl et snak Trin 5

    Video: The Showshow - 80'er jokes

    5
    Hit dem med en stærk sætning. Du prøvede så hårdt op til det punkt (fortalt historien godt, håbede den blev absorberet), slut ikke med en let slutning. Gør deres tid værd, find en sætning til at knække næb.
    • Tæl enden med et smil, men grin ikke.
  • Billedbetegnelse Fortæl et skridt Trin 6
    6
    Evaluere reaktioner. Du fandt sjoven sjov nok til at fortælle hende denne gang, hvorfor ikke fortælle hende igen? Vurdere de modtagne reaktioner, så du kan se, hvor du fik det rigtigt, og hvor du tabte publikum. På den måde kan du justere tiden til næste runde.
  • tips

    • For at fortælle en vittighed skal det lyde naturligt. Gå ikke videre ved at fortælle offentligheden hvad der foregår (som at sige "det er meget sjovt" osv.). I stedet skal materialet blive absorberet som en del af hverdagens samtale. På den måde overrasker du dem, og det er overraskende, at vittighederne behandler trods alt. Endelig forsøge ikke at lægge for meget pres på dig selv. Vi har alle fortalt vittigheder, der mislykkedes, og vi levede for at fortælle historien. Også, hvis du fortæller en dårlig vittighed, der angiver, hvor det mislykkedes, kan det stadig medføre en smule latter fra den delte oplevelse. Hvis ingen griner siger "Okay, jeg gør det mere interessant" og tilføj et par ord næste gang du fortæller vittigheden, så alle får "uoooou" og griner.

    advarsler

    • Få kendskab til dit publikum. Den joke af de tre fyre på en båd kan være et hit med dine kollegakollegier, men det vil få dig fyret på arbejde.
    • Nogle gange virker vittigheder bare ikke. Hvis folk ikke griner de første par gange, er de måske bare ikke sjove.
    • Hvis du ikke finder en måde for vittigheden at relatere til situationen, skal du gemme den for en mere rettidig tid.
    Del på sociale netværk:

    Relaterede
    © 2024 HodTari.com