På alle sprog er verbs afgørende for at danne en sætning. På koreansk, ligesom alle andre sprog, når du forstår hvordan de virker, er de ikke så vanskelige længere! Lær hvordan du læser koreansk, før du bruger denne artikel.
Verbet vi først vil lære er 가다 (gada), hvilket betyder at gå. Dette er den grundlæggende form af verben. At bruge det i en sætning må man lære at konjugere det.
2
For at konjugere 가다, fjern 다. Så du får roden, 가. Nu bliver konjugationen færdig og tilføjer de relevante afslutninger afhængigt af den person, som du taler med, og verbet spændt (fortid, nutid og fremtid).
Video: How great leaders inspire action | Simon Sinek
3
På koreansk er der i tillæg til tidene også tre forskellige stilarter (formel, standard og intim). Alle tre er ikke påkrævet, så lad os lære dem med det samme.
4
Først skal du lægge mærke til standard stilstilstand i nutiden. Den første og mest grundlæggende opsigelse kræves er 요 (yo). På koreansk skifter verberne sig ikke efter personen (jeg, han, vi, dig, dem). Så når vi tilføjer 요 til slutningen af 가 får vi 가요, hvilket betyder at jeg går, du går, den går osv.
5
Vi har standard talestil for nu, så lad os se på fortiden. Nu har vi brug for en anden opsigelse, ᄊ 어요. Så hvis vi tilføjer dette til roden, får vi 갔어요. Det betyder, at jeg var, du var, han var osv.
6
Lad os nu se fremtiden i standard talestil. Igen er roden 가, så vi har brug for en ny opsigelse, ᆯ 거예요. Så hvis vi tilføjer dette til root termination, får vi 갈 거예요. Hvilket betyder jeg vil, du vil gå, det vil osv.
7
Følgende er et bord der dækker alle bøjninger:
8
가다 - Go
Roten af verbet - 가
formelle
Find mere
tæt
foreliggende
갑니다
갔습니다
갈 겁니다
fortid
갔습니다
갔어요
갔어
fremtid
갈 겁니다
갈 게요
갈게
Flere verbs
먹다 - Spise
Roten af verbet - 먹
formelle
Find mere
tæt
foreliggende
먹 습니다
먹어요
먹어
fortid
먹었 습니다
먹었 어요
먹었어
fremtid
먹을 겁니다
먹을 게요
먹을 게
하다 - At gøre
Ordenes rod - 하
formelle
Find mere
tæt
foreliggende
합니다
해요
해
fortid
했습니다
했어요
했어
fremtid
할 겁니다
할게요
할게
하다 er en meget vigtig verb, da den kan tilføjes til slutningen af nogle ord for at gøre dem til et verb. For eksempel betyder 공부 undersøgelse, så hvis du tilføjer 하다 i slutningen af det pågældende ord, får du 공부 하다, hvilket betyder at du studerer. Disse verb er konjugeret på nøjagtig samme måde som 하다.
쓰다 - Skriv
Roten af verbet - 쓰
formelle
Find mere
tæt
foreliggende
씁니다
써요
써
fortid
썼습니다
썼 어요
썼어
fremtid
쓸 겁니다
쓸게요
쓸게
읽다 - Læs
Roten af verbet - 읽
formelle
Find mere
tæt
foreliggende
읽 습니다
읽어요
읽어
fortid
읽었 습니다
읽었 어요
읽었 어
fremtid
읽을 겁니다
읽을 게요
읽을 게
보다 - Se
Roten af verbet - 보
formelle
Find mere
tæt
foreliggende
봅니다
봐요
봐
fortid
봤습니다
봤어요
봤어
fremtid
볼 겁니다
볼게요
볼게
Video: Genetic Engineering Will Change Everything Forever – CRISPR
tips
For at slå et verb i sin negative form, skal du blot tilføje 안 foran den.
Eksempler, 안 가다 - Gå ikke 안먹다 - Må ikke spise Disse verb er konjugeret på samme måde.