Redigering og gennemgang af skriftlige værker

Redigering og korrekturlæsning er udtryk, der bruges til at beskrive processen med at undersøge fejl i skriftlige værker. Selv om professionelle redaktører genkender nogle forskelle mellem disse to aktiviteter, vil denne artikel fokusere på ligheder. For at denne proces skal være let for begyndere, vil aktiviteterne, der er involveret i revision og korrektion af grundlæggende fejl, blive omtalt som "tekstredigering." Når du er færdig med at læse denne artikel, skal du kunne udføre grundlæggende redigeringsopgaver.

trin

Billede med titlen Copyedit og Proofread Skrevet arbejde Trin 1
1
Læs hele teksten uden at ændre noget. Dette giver dig en ide om, hvad forfatteren forsøger at sige, hvilket vil være en fordel ved redigering.
  • Video: Our Miss Brooks: Accused of Professionalism / Spring Garden / Taxi Fare / Marriage by Proxy

Billede med titlen Copyedit og Proofread Skriftligt arbejde Trin 2
    2
    Gå tilbage til begyndelsen af ​​teksten og læs den første sætning, der søger stavefejl, grammatik, tegnsætning og logisk flow. Hvis du opdager noget problem, skal du rette det.
    • Eksempel: "Jeg kan godt lide at tage min hund til at gå i parken, når den er solrig !!!!" bør ændres til:"Når det er solrigt, kan jeg godt lide at gå min hund i parken."
      Billede med titlen Copyedit og Proofread Skriftligt arbejde Trin 2Bullet1
  • Billede med titlen Copyedit og Proofread Skriftligt arbejde Trin 3
    3
    Gå til næste sætning og vend tilbage til begyndelsen.

• Billede med titlen Copyedit og Proofread Skriftligt arbejde Trin 4
    4
    Læs hele teksten igen. Når alle perioder er redigeret, skal du vende tilbage til begyndelsen af ​​teksten og læse igen. Tjek dit arbejde og sørg for at løse eventuelle fejl, du ikke har set første gang.
  • Video: Our Miss Brooks: Conklin the Bachelor / Christmas Gift Mix-up / Writes About a Hobo / Hobbies

Billede med titlen Copyedit og Proofread Skriftligt arbejde Trin 5
    5
    Upload eller offentliggør den redigerede tekst.
  • Billedets titel Copyedit og Proofread Written Work Trin 6

Video: Calling All Cars: Disappearing Scar / Cinder Dick / The Man Who Lost His Face

Video: Our Miss Brooks: First Day / Weekend at Crystal Lake / Surprise Birthday Party / Football Game

6
    "Når det er solrigt, kan jeg godt lide at gå min hund i parken.
  • tips

• Den grundlæggende revision er en del af tekstredigeringsprocessen, men det kan medføre omstrukturering. Hvis en sætning ikke flyder som den skal, vil en god editor forbedre sætningen ved at omarrangere den eller omskrive den. Se trin 2 i denne artikel for et eksempel på dette. Omskrivning skal kun ske, når det er nødvendigt, målet er at bevare forfatterens unikke stemme.
    • Hvis du gennemgår dit eget arbejde, vil det være gavnligt at gennemgå det igen den anden dag. Folk læser ofte, hvad de tror, ​​de skrev, snarere end hvad der faktisk er skrevet.
    • Hvis du har svært ved at blive vant til at redigere, husk at det er en kombination af god portugisisk og sund fornuft. Sæt tegnsætning, hvor jeg har brug for det, fjern den ekstra tegnsætning, slet meget vanskelige ord, sørg for at sætningen giver mening, når du læser, og kigger efter typografier eller typografier. Hvis det lyder godt, når du læser højt, er du på rette spor.
    • Kontakt en professionel redaktør og lær de ændringer, de gør.
    • En god måde at finde fejl på er at læse fra slutningen til begyndelsen. Hvis der er en fejl i skrift, kan dit sind ignorerer og antage, at det er korrekt - det sker meget. Din hjerne skal forstå hvert ord, hvis du læser fra ende til begyndelse. Læs også højt.
    • Teksteditorens funktion er at undgå at ændre den oprindelige tekst mere end nødvendigt - man gør ikke væsentlige ændringer i forfatterens arbejde. I stedet er målet at rette indlysende problemer, gøre teksten fornuftig og bevare forfatterens stemme.

advarsler

• At redigere godt er ikke altid så let. Hvis du ikke har det naturlige øje til at identificere fejl, skal du bede den anden person om at redigere. Men hvis du har denne evne, skal du give denne service til andre. Selv de talentfulde forfatteres arbejde vil næppe blive modtaget, hvis der er mange tekniske fejl.
    Del på sociale netværk:

Relaterede
    © 2024 HodTari.com