Sådan lærer du hurtigt under læsning

Mange mennesker bliver frustreret, fordi de kan læse hurtigt uden nødvendigvis at fordøje oplysninger i dybden eller

de kan studere omhyggeligt, mens de læser for at lære noget (og følgelig læse meget langsommere). Disse to handlinger udelukker imidlertid ikke gensidigt, som du måske har forestillet dig oprindeligt. Her er nogle tips til at hjælpe dig med at få det bedste ud af førstebehandlingen.

trin

Metode 1
Forlæse tekst

Billedbetegnelse Lær hurtigt, når du læser trin 1
1
Forlæse teksten. Giv dig selv et øjeblik eller to bare for at se på teksten og tænk på hvad det er, du skal absorbere fra teksten. Identificer hvad der er grundlæggende først:
  • Er det en liste over fakta? Forstå et koncept? En række arrangementer?
  • Hvilken slags læring skal du gøre?
  • Billedbetegnelse Lær hurtigt, når du læser trin 2
    2
    Guide din læsning med spørgsmål om det indhold, du er ved at læse. Især hvis du læser noget, der blev bestået i klassen, er gode spørgsmål at overveje at omfatte:
    • Hvorfor bliver jeg bedt om at læse dette? Hvad er formålet med denne opgave?
    • Hvordan passer denne opgave ind i alt andet, vi har lavet? Hvad er hovedideen? Eller er det bare et eksempel eller et tillæg til hovedideen?
    • Hvad skal jeg komme ud af dette? (Idéer, baggrundsoplysninger, procedurer, oversigt?)
    • Hvilken detaljeringsgrad skal jeg beholde? (Skal jeg kun forstå det generelle billede, eller den generelle ide er tilstrækkelig?)
  • Billedbetegnelse Lær hurtigt, når du læser trin 3

    Video: hurtig læsning

    3
    Skriv ned dine svar for at minde dig som du læser.
  • Video: Hvordan Man Bygger Hurtigt (Fortnite)

    Video: Jesper læser hurtigt

    Metode 2
    Bekendtgørelse med tekst

    Billedbetegnelse Lær hurtigt, når du læser trin 4
    1
    Tænk på, hvad du allerede ved om teksten. Dette omfatter også den sammenhæng, hvori den blev skrevet, eller hvor den anvendes. Eksempler på spørgsmål kan omfatte:
    • Hvem skrev det? Hvad ved jeg om denne person?
    • Hvornår blev det skrevet? Hvad ved jeg om denne periode?
  • Billedbetegnelse Lær hurtigt, når du læser trin 5
    2

    Video: Dansk 2 til iPad og iPhone: Nu med 100 videoer. Lær at læse og skrive.

    Find ud af hvad der er i bogen, hvordan det er organiseret, og hvor de vigtige ting er. Eksempler på strategier omfatter:
    • Scan indekset
    • Scan kapitler og titler
    • Se figurer og grafer
    • Læs introduktionen og konklusionen
    • Scan de indledende sektioner
  • Billedbetegnelse Lær hurtigt, når du læser trin 6
    3


    Tænk på, hvad du allerede ved om emnet. Måske behøver du ikke at læse mere.
  • Metode 3
    Fremhæve, hvad der betyder noget

    Billedbetegnelse Lær hurtigt, når du læser trin 7
    1
    Brug forskellige metoder til at markere teksten. Marker teksten som en måde at forankre, hvad du har lært - du kan hurtigt finde nye ideer, og dette vil også minde om dine oprindelige ideer, du havde, da du læste disse markerede passager. Markeringsmetoderne afhænger af, hvad du læser, for eksempel om det er din egen bog, uanset om det er bibliotekets bog, om det er trykt på papir, om det læses på skærmen i en PDF-fil osv.
  • Billedbetegnelse Lær hurtigt, når du læser trin 8
    2
    Prøv penlæsningssystemet med pen og pen, hvis det er din egen bog eller print. Hvis du læser denne vej, vil du altid have spørgsmål og kommentarer om læsning til klassediskussionen, og din lærer vil tro, du er en bevidst og engageret studerende. Metoden fungerer som følger:
    • Find to pen type penne og en pen.
    • Den første tastetryk er til nøglepunkter og ting, du vil huske. (Pas på - bare fremhæv et par elementer pr. Side.)
    • Den anden markør er for ting, du ikke forstår, spørgsmål og uddrag, som du er uenig i.
    • Pennen er til skrivning af kommentarer i teksten. (Skrivning af kommentarer holder din læring aktiv og hjælper dig med at huske det indhold du læser.)
  • Metode 4
    Fordøjelse af læsemateriale

    Billedbetegnelse Lær hurtigt, når du læser trin 9
    1
    Overvej hvad du har læst. Skift ikke omgående opgaver efter læsning. (Hvis du gør det er den sikreste måde at slette alt, hvad du lige har læst din korttidshukommelse.) Du vil behandle bedre og huske mere, hvis du tager et par minutter til at reflektere over, hvad du læser.
  • Billedbetegnelse Lær hurtigt, når du læser trin 10
    2
    Prøv at bruge to eller flere af følgende strategier:
    • Reflektere over din tidligere læsning (kombinere med fagets formål).
    • Skriv et resumé. Nogle prøveeksempler (valg 3):
      • Hvad er formålet med forfatteren? Hvem er publikum?
      • Hvad er de vigtigste punkter / emner omfattet?
      • Hvilke grunde og beviser støtter disse nøglepunkter?
      • Hvordan er dette relevant i denne sag? Context.
      • Hvad skal jeg lære af dette?
      • Hvad er og hvor stærk er min reaktion på dette? Hvorfor?
    • Spørg materialet. Hvad jeg synes er forkert / rigtigt? Hvorfor? Hvilke grunde har jeg til min overbevisning?
  • Billedbetegnelse Lær hurtigt, når du læser trin 11
    3
    Læs venligst læsematerialet inden for 24 timer for at behandle det igen. Dette hjælper med at flytte materialet fra korttid til langtidshukommelse.
  • tips

    • Mange PDF-læsere giver dig mulighed for at fremhæve i forskellige farver og understrege eller skrive noter, så metoden til pen markør og pen ovenfor kan også tilpasses til læsning på skærmen.
    Del på sociale netværk:

    Relaterede
    © 2024 HodTari.com