Sådan overtale din mor

Overbevisende din mor til noget kan være svært, især da hun ved, at hun har det sidste ord. Hvis du har brug for at hævde dit synspunkt, skal du planlægge din sag på forhånd og præsentere det med tillid og respekt. Hvis du kan vise, at du har tænkt på hendes bekymringer, kan du ændre hendes mening om emnet.

trin

Del 1
planlægning

Billedets titel Overtal din mor Trin 1
1
Tag den tid, du har brug for at forberede.Du er ved at få en vanskelig samtale, som nemt kan blive en kamp, ​​hvis du ikke tager de rette forholdsregler. For at forhindre dette, tænk hårdt på, hvordan du argumenterer. Vær ikke impulsiv! Brug lidt tid på at tænke på et forslag, der øger dine chancer for at få det, du vil have.
  • Hvis du har en frist for at få hvad du vil have (billetter til et show eller tilladelse til at gå til en fest, for eksempel), behandle situationen så meget som muligt på forhånd.
  • Det er altid bedre at bede om tilladelse til at gøre noget godt før datoen, hvis svaret er nej. Det første svar er ikke altid endeligt. Over tid kan din mor ende med at skifte sind. Men for dette har du brug for tid.
  • Billede med titlen Overtale dit mor Trin 2
    2
    Anfør årsagerne til, at du gerne vil modtage det ønskede. "Fordi" kan lyde som et godt svar til dig, men det vil ikke være nok til at overbevise din mor. Tænk på alle de gode ting, du ville modtage udover lykke.
    • For eksempel, efter fem års ventetid, vil dit yndlingsband spille i din by. Hvis du ikke er, kan du have savnet en enkelt chance.
    • Det kan være en vigtig oplevelse for dig og dine venner. Hvis alle var til stede undtagen dig, ville det få dig til at føle sig trist og ensom.
    • Er der nogen chance for at tænke på arrangementet som en læringserfaring? For eksempel underviser kørsel alene i skole selvtillid og ansvar.
  • Billede med titlen Overtale dit mor Trin 3
    3

    Video: Hvordan man opdrager sine forældre - Jeg ønsker mig sådan (1966)

    Tal om hvorfor du tror du fortjener det, du beder om. Din mor beskæftiger sig sandsynligvis med problemer, som du ikke engang kender til, såsom arbejde, regninger, madlavning, rengøring og dine børns behov. I nogle tilfælde vil hun sige "nej" bare fordi hun allerede har meget at tænke på. For at undgå dette skal du vise, hvordan du allerede har tænkt over det. Nogle eksempler, som du måske fortjener, hvad du spørger omfatter:
    • Du holder dine karakterer godt, eller har arbejdet hårdt for at opnå en lav karakter på et emne.
    • Du laver dine lektier hver dag uden at klage.
    • Du har ikke bedt om noget i lang tid.
  • Billedets titel Overtale dit mor Trin 4
    4
    Prøv at lukke en aftale. Forældre gør det med deres børn hele tiden, så hvorfor ikke bruge samme taktik? Efter at have sagt, hvorfor du fortjener tilladelse til at gøre noget, så prøv at tilbyde noget andet som forhandlingschip. Nogle muligheder omfatter:
    • Pas på dine søskende i en weekend, så dine forældre kan tage lidt tid for sig selv.
    • Tag lidt ekstra hjemmearbejde på. Vær specifik og tænk på noget, hun meget gerne vil have dig til at gøre. Hvis du ved, at din mors ryg gør ondt, når hun passerer støvsugeren i huset, tilbud om at gøre det for hende.
    • Hvis hun hader at rense kattens kuldkasse, så siger hun, at den vil gøre det fra nu af.
    • Hvis spørgsmålet indebærer penge, tilbyder du at betale nogle af udgifterne.
    • Rengør huset.
    • Pas på haven.
    • Rengør eller vask bilen.
    • Spis måltider.
    • Vask skåle
    • Tag affaldet ud.
    • Vask tøj.
    • Det vigtigste er at huske at være specifik. Bare lovende at hjælpe i huset er for vagt til at være overbevisende. På den anden side kan klare og detaljerede løfter gøre hele forskellen.
  • Billede med titlen Overtale dit mor Trin 5
    5
    Forudsig din mors bekymringer. Hvis hun var i hendes sted, hvad ville hun have grund til at sige nej? Selv om nogle af årsagerne er uretfærdige, tænk på en eller anden måde omkring dem for at forbedre dine chancer. Du skal måske give op, så vær forberedt på det. For eksempel:
    • Hvis hun ikke kan lide det faktum, at der er folk i det modsatte køn på en fest, så fortæl hende, at hun kan gå med dig.
    • Hvis hun er for træt til at tage dig til forlystelsesparken i weekenden, fortæl det hende, at hun vil tage sig af alle ansvarsområderne i huset natten før, så hendes mor kan få en god nats søvn. Dette omfatter rengøring, madlavning og vask.
    • Hvis din mor er bekymret for at du kører alene, på grund af muligheden for at du lyver om hvor du er, skal du fortælle hende at ringe hende fra en vens fastnet, så hun ved, du er, hvor hun sagde, at hun ville være.
  • Del 2
    Introduktion til dit argument

    Billedets titel Overtal din mor Trin 6
    1
    Vælg den rigtige tid.Når det kommer til en vigtig samtale, kan dette være afgørende. Hvis du forsøger at behandle et følsomt emne, når din mor har travlt, koncentrere sig om noget andet eller endog i dårlig humør, vil du sandsynligvis ikke lykkes.
    • Vent et øjeblik, når hun hviler og i et godt humør, et øjeblik, hvor hun ikke foretrækker at være alene og ikke tænke på noget.
    • Forsøg ikke at starte en svær samtale, når din mor er meget travl eller tager tid for sig selv. Den rigtige tid er, når hun er afslappet og godmodig.
  • Billedets titel Overtale dit mor Trin 7
    2
    Giv alle de oplysninger, du har brug for. Når du beder om noget, som din mor ikke vil give dig, skal du gøre alt for at mindske hendes tøven. For eksempel:
    • Hvis du bestiller en ny telefon, skal du forklare, at den kan styre dine udgifter på applikationer, opkald, SMS, internet osv.
    • Hvis du har brug for tilladelse til at gå til en fest, giv adressen til stedet, fortæl hvem der vil være der, og hvilke voksne vil være til stede. Lad din mor tale med disse voksne personligt. Dette kan gøre det mere støjsvagt.
    • Hvis du vil have tilladelse til at gå ud med nogen, skal du fortælle dem alt om det barn du kan lide. sig at han vil præsentere det for sin mor, så hun kan træffe en god beslutning.
  • Billedets titel Overtale dit mor Trin 8
    3
    Spørg om din mor har en ærlig grund til at nægte dig, hvad du vil have.Ofte er forældre ikke meget sandfærdige med deres børn. Alle har hørt en "hvorfor jeg beordrer" i livet. Det er sværere at være uenig med en vag fornægtelse, for det går ud fra den forudsætning, at hendes forældre har den nødvendige myndighed til at benægte uden at give forklaringer. Det er svært at argumentere med det! Men hvis din mor beslutter sig for at åbne lidt mere, får du mulighed for at argumentere lettere.
    • Prøv ikke at holde en meget defensiv holdning. Der er stor forskel på at skrige "hvorfor" og spørger høfligt om din mors bekymringer. Sig du bare vil forstå, og måske ved, om du kan gøre noget positivt for hende at ændre hendes sind.
    • Lyt til hvad hun siger med et åbent sind. Din mor elsker dig og har masser af livserfaring, så hun gør nok det, hun synes er bedst for dig. Du behøver ikke være enig, men du skal respektere og overholde den.


  • Billedets titel Overtal din mor Trin 9
    4
    Bed din mor om at sige "ja" under visse forhold. Forklar at du vil være glad for at acceptere nogle regler eller grænser for at få det, du vil have for at vise, at du respekterer hendes autoritet. Din mor vil være tilfreds med det.
    • "Hvad kunne jeg gøre for at fortjene det, jeg spurgte?"
    • Da tilbud om at gøre noget specifikt ikke fungerede, handler det som et gyldigt alternativ til at nå dit mål, da det var som om du gav en tom check til din mor.
    • Prøv en åben dialog og vær klar til at begå det.
  • Billede med titlen Overtale din mor Trin 10
    5
    Hvis hun siger nej, bede hende om at tænke mere og reagere senere. Så det kan ikke være slutningen af ​​samtalen og dit håb. I stedet for at græde og miste dit temperament, udvise modenhed.
    • "Hvis det er dit endelige svar, mamma, respekterer jeg dig, men kan du tænke lidt mere før du bestemmer dig? Hvis jeg opfører mig godt nok i næste uge, kan jeg måske ændre dig."
    • "Jeg beder dig ikke om at skifte mening, bare for at tænke mere om det og se, hvad jeg kan gøre for at fortjene det, jeg spørger."
  • Video: Powerpuffpigerne | Mor-kraft | Dansk Cartoon Network

    Billedets titel Overtale dit mor Trin 11
    6
    Vælg dine kampe omhyggeligt. Hvis du ikke vil have det så meget, hvad du beder om, kan det være bedst at lade det være der, når din mor siger nej. Hvis du sætter dig op hver gang du hører et "nej", vil din mor aldrig være villig til at lade dig gøre noget.
    • Lær at skelne mellem, om det er værd at kæmpe for noget. Hold dine bedste argumenter for de ting, der virkelig betyder noget.
    • Hvis du går i film med dine venner i weekenden, er det ikke en prioritet, du vil måske lade denne gå og kæmpe for noget mere meningsfuldt, som at tage din licens eller få en ny telefon.
  • Del 3
    Holder en respektfuld tone

    Billede med titlen Overtale din mor Trin 12
    1
    Bliv så rolig som du kan.Hvis alt tyder på, at din mor vil sige "nej", lad ikke vrede og frustrationen passe på dig.
    • Uanset hvordan du føler dig om det, ved at vinde en diskussion kræver god kontrol over dine følelser.
    • Hold din stemmefarlig acceptabel, tag en dyb indånding og lad spændingen ud af dine skuldre, hvis du føler at du er ved at tabe kontrol.
    • Balance logiske argumenter og sentimentalitet. Ideelt set skal samtalen være mere om dine argumenter end om, hvordan du føler om problemet.
    • Hvis du er bekymret for at græde eller tabe dit hoved, være moden og tag dig tid til at roe ned.
    • Fortæl hende, hun bliver meget nervøs, og græd eller skrige hjælper ikke. Bed om at fortsætte samtalen en anden gang, eller i det mindste at tage en kort pause.
  • Billedets titel Overtale dit mor Trin 13
    2
    Vælg dine ord omhyggeligt. De kan have en stor effekt (positiv eller negativ), når de taler til din mor. Der er stor forskel mellem "du lader mig aldrig gøre, hvad jeg vil" og "Jeg ville være meget glad og taknemmelig, hvis du gav mig tilladelse." Satser du bør huske på omfatter:
    • "Vær venlig, jeg kan ...."
    • "Jeg kunne ..."
    • "Det ville være rigtig godt, hvis jeg kunne ..."
    • "Jeg ville være meget glad, hvis du forlod ..."
    • "Jeg ville virkelig sætte pris på hvis ..."
  • Billedets titel Overtale dit mor Trin 14
    3
    Forstyr ikke din mor. I enhver diskussion er det en enorm fejl, for ikke at nævne en enorm mangel på uddannelse, at fortsætte med at tale før den anden person slutter at tale. Dette er meget respektløst, og foreslår at du tror, ​​at du fortjener at tale længere og længere end andre.
    • Husk, at din mor har magten og autoriteten. Ellers vil dine chancer for at få det, du vil have, være minimal.
    • Styr din vilje til at afbryde, selv når du finder ud af, at hvad du skal sige er meget vigtigt.
    • Vent til din mor for at fuldføre sin tankegang. Vær en aktiv lytter, og absorbere det, hun siger.
    • Jo mere du holder øje med, jo mere vil du kunne modsætte argumentet. Dette er meget mere effektivt end bare at tale om dit synspunkt.
    • For at bevise at du er opmærksom, nyd dit hoved positivt og opfordre hende til at fortsætte med at tale.
  • Billede med titlen Overtale dit mor Trin 15
    4
    Brug kropssprog.I nogle tilfælde kan det være nødvendigt alle sine ressourcer til at overbevise sin mor, og ikke-verbal kommunikation er et meget effektivt værktøj, når du vil overbevise nogen.
    • Få øjenkontakt - dette viser, at du er opmærksom.
    • Beskriv dine arme og ben. Ellers kan du få indtryk af, at det er lukket for diskussion eller fjernt, hvilket er det modsatte af hvad du vil have.
    • Ryst dit hoved, når din mor siger noget. Det viser at du følger hendes ræsonnement.
  • Billedets titel Overtale dit mor Trin 16
    5
    Vær ærlig.Hver gang du lyver, gør det din næste præstation vanskelig. Vær ærlig og ærlig over alt, selvom hun ikke kan lide hvad du skal sige. Den bedste politik er altid at have intet at skjule.
    • Bemærk, at ærlighed ikke garanterer din succes hele tiden. Men at blive fanget løgn vil kun gøre dialogen vanskelig, og din mor vil mistanke dig selv, når du ikke har nogen grund til det.
  • Kilder og citater

    Se mere ... (7)
    Del på sociale netværk:

    Relaterede
    © 2024 HodTari.com