Sådan skriver du en Gazel

Gazel (Ghazal på arabisk) er en populær form for digt og sang i Persien (Iran), kan Pakistan og Indien for séculos.Ele være en interessant udfordring, men sjovt.

En gazel består af en serie af koblinger (to-line vers), hvor hver linje indeholder det samme antal stavelser. Hvert vers ender med samme ord eller gruppe af ord ("radif") forud for et rim ("qaafiya"). Derudover "begge" linjerne i det første vers slut med qaafiya og radif.

trin

Billede titel Skriv et Ghazal Trin 1
1
Bestem hvad din radif er. Hvert vers ender med samme ord eller gruppe af ord (radif). Det er fornuftigt at vælge en, der er fleksibel i brug og mening, så du kan bruge den på forskellige måder med hvert vers.
  • Billede titel Skriv et Ghazal Trin 2
    2


    Overvej hvad din qaafiya vil være. Qaafiya er det rim, der går forud for radif. Igen skal du vælge noget, der har mange muligheder.
  • Billede titel Skriv et Ghazal Trin 3
    3
    Start med at skrive! En gazel består af en serie af koblinger (to-line vers), hvor hver linje har samme antal stavelser. Hver kobling er et komplet og separat mini-digt, så der er ikke behov for fortællingsfremgang eller nogen reel forbindelse mellem koblingerne. "Begge" linjerne i første vers end med qaafiya og radif. Se nedenfor for et eksempel på en gazel.
  • tip

    Video: Sådan bestemmer du kædelængden

    • Traditionelt blev digterens pseudonym inkluderet i det sidste vers - denne sidste kobling indeholder normalt en "twist" eller toneændring til noget mere personlig eller excentrisk.
    • Et andet traditionelt emne er vin og er fuld. Når det anses bogstaveligt, er det slående at tænke på alder og oprindelsessted i denne poetiske form. Metaforisk repræsenterer vin det guddommelige, eller en forbindelse eller kanal til det guddommelige. At være fuld er et måltid af denne mad til sjælen.
    • traditionelle emner omfatter kærlighed (som er ofte bevidst tvetydig, om digteren hentyder til Guds kærlighed, heteroseksuelle eller endda bøsse).
    • Husk, at hver kobling er et særskilt digt, så du behøver ikke at lave et vers, der har brug for den forrige til at give mening.
    • Du er sandsynligt, at starte med et par falske alarmer, men du vil indse snart, at dit valg af RADIF er den vigtigste faktor i at bestemme, hvor meget af din succes vil Gazel.

    Gazel Eksempel

    I dette eksempel er RADIF er "Jeg ved det ikke", mens qaafiya (rim, der går forud for det) er -ar, som i eksemplet hver linje har 14 stavelser, men en hvilken som helst længde er god "opgive afskrive." - bare afhænger af jer

    Mærkeligt at se på mig

    Men hvem er denne fremmede, der ser på mig? Jeg ved det ikke
    Dårlig forældreløs, lad ham blive forladt? Jeg ved det ikke
    Jeg havde allerede svarene, nu kun tvivl
    Hvordan satte jeg sikkerhedene til at afskrive? Jeg ved det ikke
    Fra dag til nat tiltrækker vores udseende andre
    Hvorfor ser jeg dine øjne hader mig? Jeg ved det ikke
    Han plejede at blive respekteret for sine handlinger.
    Vil ikke i disse dage komme tilbage en dag? Jeg ved det ikke
    Den gamle salvie er ikke længere noget værd i dag
    Formålet med vittigheder, han griner? Jeg ved det ikke
    Den saqi1 Hvis ja, hvor mange skind skal du bruge?
    min elskede, for denne onde tørst til at slukke? Jeg ved det ikke
    Engang Amir, der blev kaldt en troende
    Til alle de spørgsmål jeg nu siger, ved jeg ikke
    1Saqi: en tjener i en middelalder persisk taverna
    Opført på Creative Commons af forfatter

    Del på sociale netværk:

    Relaterede
    © 2024 HodTari.com