Hvordan man laver en rake

Folk har fortalt charader i tusindvis af år. At løse dem såvel som at tælle dem er sjovt! Du kan designe dine egne gåder og dele dem med familie og venner.

trin

Del 1
Forbereder at skrive en gåde

Billede titel Gør et gåde trin 1
1
Læs masser af gåder. Hvis du læser flere af dem, kan du forstå, hvordan de fungerer. Der er mange bøger med hundreder af gåder - også se på internettet.
  • Mange kulturer har tradition for charader. De, der er skabt af vikingerne og angelsaxerne, er stadig meget populære (tydeligvis blandt engelsktalende), selvom de blev talt tusindvis af år siden! Disse gåder har ofte enkle løsninger, såsom "nøgle" eller "løg", men tælles kreativt. Internettet tilbyder mange samlinger.
  • Gåder er også meget populære i fantasy litteratur og i moderne film og tv-shows. Bogen "The Hobbit", af J.R.R. Tolkien, har et helt kapitel dedikeret til charades - "Dark Guess" - fortalt af to tegn.
  • Billede titel Gør et gåde trin 2
    2
    Vælg emnet for din gåde. Du kan bruge ethvert emne du kan forestille dig - men fysiske objekter, som folk er vant til, er meget almindelige.
    • Andre emner er naturlige fænomener som regn eller sne, et dyr eller en handling.
    • Undgå emner, der er for abstrakte eller kræver specifik viden.
  • Billede titel Gør et gåde trin 3
    3
    Bestem, hvor længe du vil have din charade til at være. Nogle er meget korte, med en eller to sætninger, mens andre er næsten korte historier. Du kan vælge den udvidelse du foretrækker - men lad ikke den lange charade komme til det punkt, at offentligheden ikke ledsager det.
    • Her er et eksempel på en meget kort charade fundet i "Exeterbogen", et angelsaxisk dokument skrevet i 900 e.Kr. (og oversat frit i denne artikel): "Der var et fænomen i bølgen / Vand blev knogle." Svar: is på en sø.
    • Her er et eksempel på en længere charade af det samme arbejde: "Når jeg lever, taler jeg ikke. / Enhver, der vil have, kan få mig og klippe mit hoved. / Folk bider min nøgne krop / jeg gør ingen skade, medmindre jeg Skær først. / Så får jeg folk til at græde. " Svar: en løg.
  • Video: EP.66:วิธีทำเค้ก(Cake)เหรียญโปรยทาน | RIBBON DIY BY MUNGMEE : งานริบบิ้น ART

Del 2
    Oprettelse af Charade

Billede titel Gør et gåde trin 4
    1
    Start med svaret. Når du har gåde løsningen, vil det fungere i omvendt rækkefølge for at skabe det. Prøv at vælge noget, der nemt er personificeret, da denne teknik (tilskrivningen af ​​menneskelige kvaliteter til livløse objekter) er meget almindelig i denne "kunst".
    • For eksempel kan du vælge "en blyant" som løsningen, da de fleste mennesker ved om dette objekt.
  • Billede titel Gør et gåde trin 5
    2
    Tænk på de ting, dit svar kan gøre, og hvordan det ser ud. Lav en liste over ideer. Prøv at tænke især på verb og adjektiver. Tænk på synonymer med forskellige betydninger og skriv dem ned.
    • For "blyanter" kan nogle varer på din liste omfatte: "Nr. 2" (den mest almindelige type blyant)), "træ", "gummi", "gul", "pink hat" gummi ")," ligner bogstavet "I" eller nummeret "1" "(de fysiske aspekter ved formlen af ​​en blyant).
    • Du kan også inkludere andre aspekter af din blyant, for eksempel: det skal pege, mens du skriver - det vil sige, det bliver mindre med tid og brug (et muligt paradoks).
    • En anden almindelig teknik er at tænke på, hvad dit emne kan gøre - for eksempel: en blyant er lille, men indeholder andre ting (fordi du kan skrive "mange ting" med dette værktøj).
  • Billede titel Gør et gåde trin 6

Video: Rikke Flaer & DenSygMike - For Kendt (feat. YEPSEB)

3

Lav en oversigt over gåden. De bruger metaforer til at beskrive kendte ting på ukendte måder. Tænk på listen over ideer, du oprettede i sidste trin. Hvis din løsning er "blyant", tænk på de ord, du kan bruge til at oprette en metaforisk beskrivelse: "håndens pind" eller "det gule sværd" er interessante muligheder, men giver tip til svaret.
    • Her er en gåde, der bruger en metafor til at beskrive en blyant: "Et gyldent sværd, der har en lyserød hat og har to grene: Nummer 1 og Nummer 2."
    • Blyanten er et "sværd", fordi det har et skarpt punkt. Beskrivelsen henviser også til ordspillet "Pennen er mægtigere end sværdet" - og det kan være et tip. Den "pink hat" refererer til gummi.
    • De to træer refererer til midten (den type træ, der oftest anvendes til fremstilling af blyanter) og til gummi (tilbehørets gummi).
    • Blyanten ser ud som tallet "1", men det er faktisk en "# 2". Denne beskrivelse er et ordsprog, da blyant nr. 2 er den mest almindelige type tilbehør - eller "nummer et".
  • Billede titel Gør et gåde trin 7
    4
    Brug enkle, stærke ord. Oprindelig var charades en form for mundtlig (og ikke-skriftlig) litteratur - så tænk på, hvordan din skabelse lyder, når det tales højt. Prøv ikke at overbelaste din gåde med udførlige ord eller abstrakte begreber.
    • For eksempel kan en simpel gåde med en blyant være: "Denne ting er lille, men indeholder alt - jo længere jo mindre bliver det."
    • Her er et eksempel på en berømt charade af "The Hobbit", der bruger et simpelt og beskrivende sprog: "En boks uden hængsler, nøgle eller låg, og alligevel inden for den er gemt, gylden skjult skat." Svar: et æg.
  • Billede titel Gør et gåde trin 8

Video: CP Fieldwork Rake N Press

5
    Personificer løsningen. En anden måde at skabe en interessant gåde på er at skrive det som om selve svaret talte. Start med "jeg" og et verb.
    • For eksempel bruger denne charade om en blyant personificering og metaforer: "Jeg har en lyserød hat, men jeg har ikke noget hoved - jeg er skarp, men jeg har ingen hjerne. Jeg kan sige noget, men jeg vil aldrig tale et ord."
  • Billede titel Gør et gåde trin 9
    6
    Tænk på, hvordan din gåde lyder. Da de ofte formidles mundtligt, vil opmærksomheden på sprog hjælpe dig med at skabe et mere attraktivt produkt. Teknikker som alliteration (brugen af ​​de samme bogstaver i en gåde) og rimerne kan hjælpe dig med at fortælle og høre en vittighed.
    • For eksempel "Jeg har set cpink hapéu men jeg har ikke cbi "bruger" h "til at skabe alliteration.
    • Her er en meget poetisk charade, hvis løsning er et fælles redskab: "Jeg drikker fra jordens blod, / og træerne hører mit brøl, men en mand kan holde mig i mine hænder." Svar: En motorsav.
    • Undertiden bruger gåder også poetiske og figurative beskrivelser af enkle ting - en gåde indenfor en gåde! I eksemplet ovenfor er "Jordens blod" benzin, brændstof, der anvendes af motorsaven. Denne teknik blev bredt anvendt af vikingerne.
  • Billede titel Gør et gåde trin 10
    7
    Del dine gåder med venner. Den bedste måde at fortælle om din oprettelse virker, er at dele den med dine pårørende og venner og se, om de kan gætte svaret. Dette kan også overbevise dem om at forsøge at lave deres egne gåder!
  • Billede titel Gør et gåde trin 11
    8
    Om nødvendigt bedøm din gåde! Hvis dine venner eller familie får svaret med det samme, kan du ændre det og lade alt være lidt mere metaforisk. Hvis folk ikke kan finde løsningen, kan du ændre nogle ord for at gøre det mere indlysende.
  • tips

• Undgå stress - gåderne skal være sjove! Tag det nemt og have det sjovt.
    • Spørg en ven om hjælp. Hvis du ikke kan oprette en gåde, så spørg nogen om at hjælpe dig med at få ideer om et emne. Det kan være sjovt at lave en skabelse sammen!
    • Prøv at bruge vage men relevante sætninger - der "distraherer" folk om svaret på gåden. Dette er kun et forslag - hvis du bruger det, kan gåden blive endnu vanskeligere.

Nødvendige materialer

• Et stykke papir
    • En rhyming ordbog (valgfri)
    • En tesaurus
    • En pen

Kilder og citater

Vis mere ... (4)
    Del på sociale netværk:

Relaterede
    © 2024 HodTari.com