1
Brug "forsikre", når du vil forsikre dig om nogen. Det er det samme som "berolige".
- Bare rolig. jeg forsikre du bliver i orden Bare rolig. Jeg garanterer at han bliver god..
- jeg forsikre De spøgelser eksisterer ikke i den virkelige verden = Jeg forsikrer dig om, at der ikke er spøgelser i den virkelige verden.
2
Brug "sikre", når du vil garantere, at noget er sikret eller kan tages for givet.- til SIKRE Din sikkerhed, vi har sendt væbnede vagter i hele anlægget = For at sikre / sikre din sikkerhed sætter vi vagter væbnede af alle faciliteter.
- At vinde lotteriet garanterer ikke din lykke = At vinde lotteriet garanterer ikke din lykke.
3
Brug "forsikring", når du ønsker at yde garanti mod risiko for skade eller tab. Dette sker normalt med en forsikringspolice og indikerer at nogen tager ansvaret for risikoen.
- Vores firma vil "forsikre" dit køretøj for utilsigtet skade eller tyveri = Vores firma vil forsikre dit køretøj mod tyveri eller utilsigtet skade.
- Du bør forsikre dit hjem mod mulige tab.
- Et eksempel på alle tre verb i en sætning: I forsikre dig, at min ven vil SIKRE du kan forsikre dit hjem = Jeg garanterer at min ven vil sørge for at du kan sætte dit hjem i safen.