Sådan installeres AHCI-understøttelse af ATI SB600 SATA-drivere i eksisterende Windows-installationer

SATA er den nye standard for kommunikation mellem et computersystem og harddiske, cd- og dvd-drev osv. Og erstatter den langsommere IDE-standard. Men mange mennesker indser ikke, at SATA kommer i to typer: AHCI-tilstand eller "rigtig" SATA-tilstand og en form for IDE-emulering over SATA-bussen. Windows XP har ikke indbygget support til AHCI. Start af Windows XP Professional x64-cd`en giver faktisk blå skærm, når AHCI-tilstand er aktiveret i BIOS`en.

Når AHCI er deaktiveret i BIOS, opstart af Windows fungerer meget godt, men når du forsøger at installere AHCI drivere på din chipsæt, de ikke - fordi ingen støtte AHCI registreres, da det er deaktiveret. Når du genstarter og aktiverer AHCI-understøttelse i BIOS, fejler Windows i starten af ​​opstartsprocessen, fordi den ikke længere kan læses fra installationspartitionen, da den ikke har AHCI-drivere.

Den grimme og uheldige sandhed: Den eneste måde at korrekt installere AHCI-støtte på for mange chipsæt indebærer registry redigering. Faktisk laver du en midlertidig manuel installationsinstallation af driverne til Windows, så du kan installere driverne korrekt.

BEMÆRK: Disse instruktioner er sandsynligvis korrekte til XP og Vista. Men for Windows 7 synes der at være en anden metode, i det mindste for 64-bit versionen. Problemet med at bruge denne metode, der er beskrevet her med Windows 7 er, at AMD ikke har lavet en ahcix64.sys driver til chippen SB600 i Windows 7. De gjorde en AHCI driver kaldes amdsata.sys, men snarere at tilpasse denne fremgangsmåde til den driver, en enklere procedure virker. Der er behov for en separat side til Windows 7 installationer på denne chip.

trin

Billedbetegnelse Installer AHCI Support til ATI SB600 SATA Controllers på eksisterende Windows-installationer Trin 1
1
Sikkerhedskopiér alle kritiske data og især din rekord. Der er mange programmer derude for at gøre dette. Jeg håber du behøver ikke bruge din backup, og at proceduren er helt sikker, men i hvert fald overveje dig selv advaret.
  • Billedbetegnelse Installer AHCI-understøttelse af ATI SB600 SATA-controllere på eksisterende Windows-installationer Trin 2
    2
    Sørg for, at AHCI er deaktiveret i BIOS. Hvis det er aktiveret, og du kan starte Windows, behøver du ikke dette gennemgang.
  • Billedbetegnelse Installer AHCI Support til ATI SB600 SATA Controllers på eksisterende Windows-installationer Trin 3
    3
  • Billedbetegnelse Installer AHCI Support til ATI SB600 SATA Controllers på eksisterende Windows-installationer Trin 4
    4
    Udpak zip-filen.
  • Billedbetegnelse Installer AHCI-understøttelse af ATI SB600 SATA-controllere på eksisterende Windows-installationer Trin 5
    5
    Kopier de relevante .sys (i mit tilfælde, ahcix64.sys) til C: Windows System32 drivers .
  • Billedbetegnelse Installer AHCI Support til ATI SB600 SATA Controllers på eksisterende Windows-installationer Trin 6
    6
    Kopier følgende tekst, indsæt det i Notesblok og gem det til en .reg-fil (for eksempel ahci.reg):

    Windows Registry Editor Version 5.00


    [HKEY_LOCAL_MACHINE SYSTEM ControlSet001 Control CriticalDeviceDatabase pci
  • ven_1002dev_4380subsys_82311043] "Service" = "ahcix64" "ClassGUID" = "{4D36E97B-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}" [HKEY_LOCAL_MACHINE SYSTEM CurrentControlSet Services ahcix64] "Type" = dword: 00000001 "Start" = dword: 00000000 "Gruppe" = "SCSI miniport" "ErrorControl" = dword: 00000001 "ImagePath" = " system32 drivere ahcix64.sys" "tag" = dword: 00.000.019 "DisplayName" = "ATI AHCI Kompatibel RAID Controller" [ HKEY_LOCAL_MACHINE SYSTEM CurrentControlSet Services ahcix64 Parameters PnpInterface] "5" = dword: 0x00000001 [HKEY_LOCAL_MACHINE SYSTEM CurrentControlSet Services ahcix64 Settings Cam] "EnableALPEDisableHotplug" = dword: 0 "EnableCCC" = dword: 1 "CCCTimeoutValue" = DWORD: 10 "CCCCompletionValue" = DWORD: 32 "NCQEnableDiskIDBits" = DWORD: 0 "EnableHIPM" = dword: 0 "EnableDIPM" = dword: 0 [HKEY_LOCAL_MACHINE SYSTEM CurrentControlSet Services ahcix64 Enum] "0 "=" PCI VEN_1002DEV_4380SUBSYS_82311043 313c0b0c50FA "" Count "= dword: 00000001" NextInstance "= dword: 00000001
  • Billedbetegnelse Reparer en bærbar computer, når du ikke har nogen virusbeskyttelse Trin 3
    7
    Download en overkommelig Linux-baseret (eller endnu bedre, dual-boot med Linux) cd, start den og kør noget med det formål at
    sudo lspci -vvnn | mindrefor at sikre, at enheds- og delsystemnumrene er korrekte.
    Dette vil i detaljer angive alle dine PCI-enheder og deres egenskaber. Din AHCI controller vil være et sted, dets delsystem nummer og enhedsnummer er angivet. Rediger logfilen efter behov.
  • Billedbetegnelse Installer AHCI-understøttelse for ATI SB600 SATA-controllere på eksisterende Windows-installationer Trin 8
    8
    Dobbeltklik på logfilen for at tilføje sine poster til dit register.
  • Billedbetegnelse Ændre indstillingerne på en Windows XP-computer uden at blive fundet Trin 11
    9
    *Når du har ændret registreringsdatabasen, skal du gøre det ved næste opstart. Hvis du ikke gør dette, vil ændringerne sandsynligvis gå tabt, og du skal igen installere .reg filen igen. Genstart, log ind på BIOS og aktiver AHCI. Luk derefter dine øjne, beder og lad Windows begynde.
  • Billedbetegnelse Installer AHCI-understøttelse af ATI SB600 SATA-controllere på eksisterende Windows-installationer Trin 2
    10
    Deaktiver AHCI i BIOS, hvis Windows giver blå skærm genstart dit system. Hvis det mislykkes, skal du justere registreringsfilen en smule og prøve igen.
  • Billedbetegnelse Installer AHCI Support til ATI SB600 SATA Controllers på eksisterende Windows-installationer Trin 10
    11
    Udskift det grimme hackerjob med en driverinstallation med en ægte installation ved at køre AsusSetup.exe (eller lignende) fra driverens .zip og lade den officielle driver installere på computeren.
  • Billedbetegnelse Ændre indstillingerne på en Windows XP-computer uden at blive fundet Trin 11
    12
    Genstart computeren for at få driveren til at fungere.
  • tips

    • Jeg har bekræftet med samme procedure og erstatter alle forekomster af * 64 med * 86 til Windows XP Professional (32-bit).
    • Prøv at gå til registreringsdatabasen og indstille EnableHIPM og EnableDIPM til "1". HIPM og DIPM betyder henholdsvis Host-Initiated Power Management og Device-Initiated Power Management. Hvis denne SATA-controller er på en bærbar computer, kan du forbedre strømforbruget eller opførelsen af ​​sovemoduserne.
    • Arbejdet godt i SB700 MSI KA790GX, det eneste er, at Linuz viser delsystem i omvendt rækkefølge, som mine blev vist som undersystem 1462: 7510 på Linux og logfilen bør være 75.101.462.
    • Du kan tjekke den korrekte kombination i filen txtsetup.oem, der er i driverpakken. Mine blev opført som:
    • id = "PCI VEN_1002DEV_4391SUBSYS_75011462", "ahcix86"
    • Lige efter at jeg kombinerede VEN DEV- og SUBSYS-numrene, startede Windows XP. Jeg måtte gentage præcis 4 gange. I første omgang indsatte jeg bare reg som det var. På andenpladsen fik jeg fast PCI ID`erne, den tredje, jeg fikseret delsystemet, men jeg havde det i den forkerte rækkefølge, så jeg læste txtsetup.oem og fandt mit undersystem, der matchede Linux-output. Mange tak.

    advarsler

    • Som en advarsel blev dette forsøgt på et Asus M3A bundkort med Windows XP Professional x64-udgaven og en SATA / AHCI-kompatibel harddisk. Heldigvis fungerede det første gang. Der er ingen garanti for, at dette vil fungere, meget mindre det vil fungere, hvis din konfiguration er anderledes.
    Del på sociale netværk:

    Relaterede
    © 2024 HodTari.com