Sådan skriver du en selvbiografisk essay

En selvbiografi er en skriftlig oversigt over en persons liv lavet af sig selv. Mange selvbiografier er komplette bøger eller mængder, men du kan også skrive et selvbiografisk essay. Nøglen til en god tekst er stilen til at fortælle en interessant historie om dit liv og ikke bare en fortegnelse over fortiden.

trin

Del 1
Kom godt

Billede titel Skriv en selvbiografisk essay Trin 1
1
Saml alle dine ideer. Det er det vigtigste i en selvbiografi. At læse nogle essays, der ligner dit emne, kan give dig en ide om de forskellige stilarter og genrer, hvor biografier og selvbiografier er skrevet. Herfra vil du kunne hente aspekter af hver enkelt af dem eller elementer af nogle tekster, som du vil bruge til at lave din egen historie. Dette kan også hjælpe dig med at forstå, hvordan du beslutter dig for et koncept og kan også give en række organisationsmønstre.
  • Skriv ned dine ideer eller lav en brainstorm log først. Dette vil hjælpe som du dykker dybere ind i skrivning.
  • Billede titel Skriv et selvbiografisk essay Trin 2
    2
    Start med en overbevisende bøn, der fanger læserens opmærksomhed. Begynd ikke med "Én gang i tiden" eller "Jeg var født på ..." eller "I dette essay vil jeg skrive om mit liv".
    • Er det en selvbiografi af hele dit liv? I så fald kan du starte med: "Da jeg var ung, boede min familie og jeg i ____" eller "Ting var gode / Nuins / kedelige / spændende tidligt i mit liv". Noget sådan er nok.
    • Begynd med noget som: "Jeg forventede aldrig at være så glad / trist / chokeret / vred / skam, som jeg var den dag." Eller "Der er sket mange ting i mit liv, men det var det bedste / værste / bedst / mest underholdende", hvis denne selvbiografi handler om en ulykke, der er sket for dig.
    • Du kan også starte med at "sidde her og tænke på fortiden, jeg ved ikke, hvor man skal starte ... mit liv ..." eller sådan noget. Det vil sige, du kan starte fra nutiden og gå ind i fortiden.
  • Billede titel Skriv et selvbiografisk essay Trin 3
    3
    Skriv i en stil, som du har det godt af. Nogle gode måder at gøre dette på er at fortælle en bestemt begivenhed fra den første persons synspunkt, der afspejler temaet i teksten eller beskriver et scenarie fra tredjepersons synspunkt.
  • Video: George Bush, Skull and Bones, the CIA and Illicit Drug Operations

    Billede titel Skriv et selvbiografisk essay Trin 4
    4
    Flyt fra introduktion til faktisk indhold. Udfyld din introduktion med en bøn, der vil forlade læseren spændt til at fortsætte med at læse og lære mere om det.
  • Billede titel Skriv et selvbiografisk essay Trin 5
    5
    Fortæl din historie. Hold det meste af teksten i dette. Som du skriver, skal du undgå afskedigelser ikke fylde pølser. Skriv ikke det samme mere end én gang og undgå at fortælle uden følelser. Dette vil lade læserne kede sig og teksten bliver ikke lettere.
  • Billede med titlen Skriv et selvbiografisk essay Trin 6
    6


    Skriv i den første person. En selvbiografi er pr. Definition en redegørelse for forfatteren selv, så for et mere direkte selvbiografisk essay opretholder man et personligt og førstepersonsfokus.
  • Del 2
    Sætter kreativitet

    Billede med titlen Skriv et selvbiografisk essay Trin 7
    1
    Klamrer ikke i kronologisk rækkefølge. Det er ikke altid den bedste måde at fortælle din historie godt på. Gå gennem nogle forskellige perspektiver og organisationsmæssige mønstre inden du vælger en, og husk at din første ide måske ikke er den bedste strategi.
    • Prøv det lidt og tænk mere åbent for at sikre din historie bliver fortalt så godt du kan.
  • Billede titel Skriv et selvbiografisk essay Trin 8
    2
    Floreie lidt. Det er muligt at give et strejf af dramatisk handling i den historie, du fortæller for at hjælpe læseren sidder fast i bogen, eller du kan inkludere nogle citater relateret til din oplevelse eller emne.
  • Video: The 4 a.m. mystery | Rives

    Billede med titlen Skriv et selvbiografisk essay Trin 9
    3
    Vær kreativ, hvis du er inden for parametrene for, hvad du vil gøre. I nogle kreative skriveklasser kan du blive bedt om at skrive en selvbiografi, mens du foregiver at være en anden person, objekt eller dyr. Hvis det er tilfældet, sæt dig i en dyrs eller livløs genstands stilling og forestill dig de ting, han ville se, sige eller tænke, hvis han levede.
    • Gør opgaven næsten ikke umulig. For eksempel, hvis et dyr er død, eller hvis en paraply er blevet fuldstændig ødelagt, så er det ikke meningen at være selvbiografi. Det vil sige, færdig inden objektet dør.
  • Billede med titlen Skriv et selvbiografisk essay Trin 10
    4
    Slut med en eller flere inspirerende passager. Selvbiografierne handler om at vise dit liv til en anden og sige: "Det var det jeg gik igennem, det er hvem jeg er, og måske kan du lære noget af alt dette." Mange selvbiografier slutter med forfatteren, som opsummerer sine ideer om livet selv i nogle afsnit. Tonen er generelt god og hjælper læsere med at føle håb om hele verden.
  • tips

    • Når du skriver et personligt vidnesbyrd om ens liv, er det bedst at holde det enkelt og ligetil. Undgå at bruge fem ord, hvor tre er nok.
    • Hvis du skal bruge en ordbog, er der en god chance for, at læsere ikke engang ved, hvad ord betyder, så hold et simpelt ordforråd.
    • Vær dig selv, ikke som du tror folk vil have dig til at være. Dit vidnesbyrd er en selvbiografi, der fortæller om dit liv, dine oplevelser og refleksioner, så husk at fortælle sandheden.
    • Opfinde ikke situationer eller tilføj data for at opfinde en bevægende historie.

    advarsler

    • Tror ikke, at noter er dispensable. Det er nemt at tro, du vil huske alt, men sandheden er, at du kan glemme ting, mens du skriver og ender med at huske tre afsnit senere eller endda når teksten allerede er blevet leveret. Tag noter til begivenheder, du vil medtage. Begræns derefter begivenhederne til dem, som du anser mest for at påvirke dig som individ. Du kan bruge dit koncept til at guide dig gennem begivenheder, der er relevante eller omvendt - find dit koncept fra vigtige punkter.
    • Glem ikke dit publikum. I de fleste tilfælde vil hun være din lærer. Tænk på dit publikum, forventningerne til din opgave og de ideer, hun ønsker. Fra det tidspunkt skal du blot inkludere, hvad du synes vil blive rettet til dit publikum.

    Kilder og citater

    Vis mere ... (1)
    Del på sociale netværk:

    Relaterede
    © 2024 HodTari.com